måndag 29 september 2008

Börs nedgång och lyckat brödbak.

Idag gick det inte som jag hade hoppats. Hela börsen dök mer än 5 %. SSAB ännu mer. Jag förstår inte detta. Men skulle så otroligt gärna vilja veta....
Jag ser ingen anledningen till varför SSAB dippar så mycket nu. Det finns andra som borde vara mindre trovärda än den aktien. Nej det var ingen rolig dag sett ur den synvinkeln.
En rolig sak var att jag kom på att nu har jag bakat vårt egna bröd i en månad. Och det har gått bra. Den sista tiden när jag varit mer än låg ,har det varit panik bak någon gång men annars har det fungerat. Vet inte hur mycket vi sparar men köpte tidigare bröd för 70 kronor och nu köper jag några mjölpåsar i veckan, kanske snittar på 30-40 kr. Inga mängder med kontanter att satsa på, säg aktiehandel, men vi får inte i oss några tilsatser, eller E ämnen och där ser jag den största vinsten. Det krävs lite planering men det är inte så farligt. Nu ska ju vetepriset höjas efter den dåliga skörden så det lär knappast bli mindre pengar att tjäna. Trixet att hålla ut med brödbaket är att hitta några enkla och smidiga recept som man lyckas med och sen köra på dem. Matberedare eller elvisp med deg krokar är också guld värt i sammanhanget.
En annan sak som jag inte förstår och som gör mig förbannad är att potatisen är så dyr, idag betalade jag 12.95 kg, förra veckan 8.95. Jag är van att nivån ligger runt femman... Potatis ska vara billigt tycker jag, ingen dyr vara. Lätt att tycka iofs när man inte är potatisodlare själv men det är ju konstigt att 500g chips, som är plockade skalade, friterade och pateterade kan kosta 24 kr...Ser även en fara i att potatisen blir så dyr. Många äter knappt potatis idag utan pasta, ris pommesfrites. Och de missar mängder av viktiga vitaminer som finns just i potatis.
Nej, ner med potatispriset om inte annat med subventioner....

Inga kommentarer: