måndag 22 september 2008

Första dagen

hemma som sjukskriven. Har sovit,läst och gått på en lång promenad. Känns konstigt, känns som om jag är på besök i någon annans liv, inte känns det som mitt liv...
Läser en bra bok, "Tusen solar," av samma författare som skrev "Flyga drake ". Den sista tyckte jag mycket om men den var lite mer en "killbok" då den skildrar världen från en pojkes ögon, och handlar om hans vänskap med en annan pojke. Det är inte min värld och jag kunde inte helt identifiera mig. Tusen solar däremot är från kvinnovärlden, den handlar om kvinnokraft och kvinnnors utsatthet i Afganistan. Mycket läsvärd bok. En negativ sak är dock alla främmande ord som står nämnda hela tiden. De gör att man tappar fokus, och inte då heller snappar upp viktigare ord som kan vara bra att kunna. Jag behöver tex inte veta att matbord heter "sofren", och att uthärda heter "tahamul", stuga-kolba och hustru- fahmidi.
Däremot ville jag haft koncentration kvar att lära mig namnet på olika folkslag och språk. Men nu upprepas så många svåra ord så man sållar bort alla, tyvärr... Men boken är klart läsvärd och jag stannade upp flera ggr och tänkte till lite på hur bra man egentligen har det. Som kvinna i Sverige. Jag kan gå klädd som jag vill, välja min man, behöver inte vara orolig för att få stryk, jag kan försörja mig själv och gå och komma som jag vill. Det är tyvärr inte så för alla...Klart värt att uppskatta emellanåt...

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Krya på dig! :)

Ja, det är en dyster värld för många kvinnor, tyvärr även i Sverige. Patriarkalet lever vidare..

Ekonomisk fighter sa...

perpenning: Tack så jättemycket!
Jo du har rätt, det här finns ju även i Sverige. Lätt att glömma när man inte är inblandad eller har det inpå sig....