lördag 20 september 2008

Lugn och ro

Har varit i stugan vid kusten från fredag till lördag. Skönt med lugn och ro, vila.
Var inne en snabbis på Ullared. Alltid lika trevligt och mycket att köpa men jag hade bara 90 minuter att spendera. Billiga julkort,julpapper och en stor och bra agenda för 2009 fick jag med mig.
Agendan tittade jag på i en vanlig affär för 2 veckor sedan, den kostade då 179 kr och jag betalade nu 24 kr.
Hämtade hem hästen som varit på utbildning, den har betett sig lite underligt även hos utbildaren och vi bestämde oss för att ta honom till en vetrinärstation för undersökning.
På hästar gör de böjprov, böjer benet ett par minuter,för att se om de kan springa rent efter detta. Vår haltade på alla 4 efter provet. Så nu tog vi hem honom och det blir konvalescens.
Tråkigt och förbannat dyrt. Självrisken är 2600 + en rörlig del på 10 %.
Jag har skrivit det förut och gör det igen. Hästar är trevligt men fruktansvärt dyrt.Jag sa till min dotter att när det gäller hästar och ridning får man ta sig en rejäl funderare, vill man verkligen delta? är det nödvändigt att delta i cirkusen? Om man nu inte håller på lite endast till hobby på en icke så kostsam häst. Är svaret att man vill delta. Då måste man fanimig se till att få in pengar på det oxå. Det kan inte bara strömma ut. Då måste man bli så bra så det betalar sig. Pengarna ska komma tillbaka, inte bara försvinna.
Min dotter vill delta..... Det blir en lång resa känns det som. Jag är trött nu och ska inte ta på mig mer, men snart har den sista kronan gått ut härifrån och pengarna ska vända och komma tillbaka, det säger jag bara....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, barn och deras hobbyer, det är ett kapittel för sig. Samtidigt är man ju evigt tacksam för att dessa tonåriga hormonbomberna faktiskt har en hobby och ett intresse och inte bara går och slår dank. Så man är ju beredd att sträcka sig ganska långt, innan smärtgränsen nås. Det kan fort göra ont i plånboken....

Ekonomisk fighter sa...

grön: Visst, jag är tacksam att de har sina hobbyer, men hockey och ridning är dyrt. Nu har vi 2 bra hästar, eller hyfsat bra, men de kostar. Och vill man utvecklas och bli bättre, tävla, så kostar det. Det är bara det, det måste komma in pengar på intresset oxå, inte bara gå ut. Löne pengarna räcker inte och det blir så slitsamt. Iallafall när man inte är rik och det är jag ju inte..:)