torsdag 11 september 2008

Stormare och "Singel i"

Såg på filmen Varg igår, med Peter Stormare. Sambon kom hem glad för han hade hittat dvdn i handeln.
Filmen hade fint foto och skildrade en helt annan karg värld än våran slit och släng vardag. Med tip top hemma och inredning från Ikea.
Här var det koktvätt på spisen och gammal,spartansk inredning.
Detta var intressant och givande och se. Stormare var fantastisk och den unga brorsonen en talang. Dock var själva storyn tunn.
Det går inte att häkta någon, eller ens plocka in någon till förhör på sådana lösa grunder.
Jag hade förväntat mig ett större djup. Om man är på kalfjället och vet att en helikopter är ovanför för att söka efter varg som setts-
tänder man väl knappast en skogsbrand för att dölja ett varglik?
När det finns precis hur mycket plats som helst runtomkring att gömma kroppen i ...
Detta var för dåligt och för mycket Usa tänk, tycker jag. Men enorm cred till Stormare som lyfte filmen.
Blev lite besviken en gång till under veckan.
Jag har ju tidigare berättat om "Singel i Sumpan" boken jag läste som var galen och rolig. Gillade det totalt gränslösa i boken. Även om det var för dumt.
Har letat efter uppföljaren "Hon och han". Och hittade den på Bokus, beställde och har väntat vid brevlådan att den skulle komma.
Singel i.. var, som jag uppfattade det helt tagen ur livet. Karaktärernas riktiga namn, saker som hänt , om än kanske med lite krydda.
Slår nu upp nya boken och där står att karaktärerna är påhittade, händelserna är det mesta påhittade men att man även kan se boken som en fristående fortsättning till "Singel i"....
Vad menas?
Plötsligt har de bytt namn till påhittade namn, vissa saker i början av boken är identiska med händelser i slutet av den andra men suddenly har man börjat mystifiera och hitta på andra karaktärer. Vad är det?
Så besviken. Blir man som författare plötsligt mån om sitt privatliv, som man förövrigt redan lämnat ut, så är det väl bättre att byta spår och hitta på något helt nytt????
Kommer få det svårt att ta mig igenom denna, ångrar köpet och att jag inte läste på bättre innan.

Inga kommentarer: