onsdag 20 februari 2008

Bråk med Försäkringskassan

När jag blev ensamstående 2003 var jag tvungen att söka bostadsbidrag, har haft det fram till jag nyligen blev sambo och det var en fantastisk skön känsla att slippa ha det mer, även om jag naturligtvis var tacksam för det bidraget . Jag har nämligen fått påbackning varje år för att jag tjänat för mycket. Självklart ska rätt vara rätt, man ska inte bära mer bidrag än man har rätt till. Men mellan 2003-2006 hade jag inte fast arbete, först pluggade jag och arbetade extra och därefter var jag arbetslös och jobbade extra.

Jag hade svårt att ange rätt inkomst, och eftersom jag var så pressad ekonomiskt kunde jag aldrig säga nej till ett pass för att först räkna ut om jag skulle ligga i fas med min anmälda inkomst till F-kassan. Arbetsbördan varierade kraftigt, ibland 10 pass i månaden ibland inga. Jag tog upp detta med F-kassan flera ggr och ville ha en slags månadsavstämning där jag varje månad redovisade intäkterna i efterhand men detta ville inte F-kassan och till följd av detta har jag varje år blivit återbetalningsskyldig. Man kan ju då tycka att jag skulle lägga mig lågt och gardera mig men hade inte råd att göra det med en hyra på 5685 kr. Till saken hör att 2003 fick jag 3100 kr i bidrag och 2006 fick jag 1100 kr så det har ju varierat en del. Och jag misstänkte inte heller att jag fick för mycket då det sjunkit så drastiskt.

Jag tycker att lite ansvar för felutbetalningarna ska ligga på dem eftersom min situation inte kan vara unik och de då kan ha flexiblare regler. Jag har lämnat uppgifterna till dem och flera ggr diskuterat problematiken. De gör en avstämning två år efter så nu fick jag min dom för bidraget utbetalat 2006 och jag ska betala tillbaka 8 000 kronor!!!! Så för 4 års bidragstagande blev jag återbetalningsskyldig varje år och då har jag ändå haft frekvent kontakt med dem, 2006 ändrade jag min inkomst 3ggr!!!! Och ändå blir det fel. Jag har överklagat varje gång och ska göra det nu igen, jag blir så trött på att bråka med myndigheter men jag måste överklaga för det handlar om så mycket pengar och någonstans vill jag dela ansvaret med dem för det här. Jag har bråkat med myndigheter så mycket, F-kassan, Csn, Arbetsförmedlingen, you name it. Och detta för att de har stelbenta regler som inte är anpassade till ett humant användande av dem de är till för-oss individer. MEN jag vann faktiskt en strid för ett par månader sen så skam den som ger sig, det är bara att kämpa på och överklaga, det är väl inte för intet jag valt namnet:)

Inga kommentarer: