söndag 3 februari 2008

"Det är måååååndag morgon....."

Sitter här och hör, är det Povels gamla slagdänga?, i mitt huvud. Det är inte fullt så svart ute som det var samma tid för en vecka sen. En ny vecka ligger framför oss, helgen har som vanligt gått alldeles för fort. Men lite spännande är det allt, jag har lagt tre köpordrer och jag undrar om de går igenom, Ericsson,Rnb och NetInsight. Det är med en skräckblandad förtjusning jag väntar för att se om de går igenom, skräcken kommer från att jag naturligtvis inte vet om jag satsar rätt, förtjusningen härleder jag till -OM jag gör det...



Jag är inte van att handla aktier men är samtidigt övertygad om att pengarna måste arbeta och detta är ETT sätt. Och detta sätt är förhållandevis enkelt. Man skulle annars kunna investera i en bostadsrätt, tex och renovera upp den och sälja... men det är ju helt osäkert då marknaden försöker pressa sista droppen ur en ganska trögflytande sörja och inköpspriset skulle ligga för högt för att med säkerhet tjäna pengar. I nästan alla fall är det så. Sen står villa/Br priserna ganska stilla och kanske dippar rejält tills man ska sälja. Den marknaden är inte lika elastisk som aktiemarknaden, är min uppfattning. Det finns ju andra saker att tjäna pengar på oxå men då ska man vara särskilt duktig på något och det är inte jag, jag är vanlig men jag gör det bästa av det jag har.





Tråkiga nyheter var bilbesiktningen, 4 st tvåor, 2 enkelt åtgärdade och 2 som måste åtgärdas "pronto". Köpte delar, 1287 kronor och min sambo fixade tillsammans med en kompis, det tog 4 timmar, som tack bjöd vi dem på meximat och där gick inalles 800 kronor till. Så nu har kostnaderna skenat iväg och jag känner marken skaka under fötterna, det var mer kostnader för bilen än jag fick undan i spar denna månaden, INTE bra, inte bra. Men nu ska jag lägga ut bilen till försäljning och bli delägare i en bil och då minskar kostnaderna. Det är en sån fantastisk känsla att kapa fasta kostnader, att frigöra mer pengar varje månadslön.



En annan positiv sak är att jag ska jobba i en annan stad denna veckan och får då traktamente:) Detta är nästan min enda chans att få extra pengar och förändra den månatliga lönen.



Jag har alltid arbetat extra och så, alltid hoppat in och aldrig kunnat säga nej eftersom rädslan för att inte bli uppringd igen funnits där, dessutom visste jag aldrig när de ringde igen så det var bara att bita ihop och säga -Javisst, jag kommer och så hade jag flera frågetecken att räta ut, barnvakt, hästvakt, skjutsningar osv. När jag äntligen, efter 2 års sökande fick en fast anställning så bestämde jag mig för att sluta jobba extra och ha helgerna fria. För att klara min vardag, annars slutar det med att man inte kan säga nej och om man gör det ser man bara extra pengar man tappar. Detta beslut känns fortfarande rätt.

Som tur är har barnens pappa alltid ställt upp när jag arbetat, det har varit en trygghet, har han kunnat har han tagit dem.

Vi har båda ställt upp på det viset för varandra, han reser en del i sitt arbete och har behövt min hjälp. Vi har båda barnens bästa för ögonen och det är skönt, sen kan vi bråka så det ryker men där är vi överens....:)



Japp nu tar vi tag i denna arbetsveckan och gör bästa möjliga av den så är det snart fredag igen...

Inga kommentarer: