torsdag 21 februari 2008

Bråk med myndighet nr 2

Skrev igår att jag ofta har bråkat med myndigheter, paradoxalt nog arbetar jag på en.
Det är nu dags att sätta nya lönerna efter nya avtalet och jag får idag reda på att de som är fackanslutna kan välja om de vill förhandla själva eller om facket ska förhandla åt dem. Detta är helt okey givetvis men jag får oxå veta att oorganiserade INTE har någon förhandlingsrätt. Arbetsgivaren beslutar ensidigt om ny lön och beslutet meddelas i ett lönesamtal. Vad är det??

Jag ställde frågan till min chef vem som beslutat detta och fick svaret att det är facket.
Hur kan facket ha rätt att besluta över oss som inte är anslutna?? Att vi icke anslutna missar att få kollektiv hjälp till förhandling är självklart men ska jag missa min egen rätt till förhandling endast av den orsaken att jag inte är fackligt ansluten och vad ger ett fackförbund rätt att besluta det. Vad ger facken för rätt överhuvudtaget att besluta över de som faktiskt valt att ställa sig utanför just --- facket!!!
Jag väljer att inte vara ansluten och JAG utför arbetet 8 timmar om dagen 48 veckor om året och vem ska då förhandla med arbetsgivaren om inte---JAG??

Är mitt arbete sämre utfört med automatik för att jag inte är ansluten? Är mitt nedlagda arbete inte värt att förhandla om för att jag inte är ansluten?
Så jag måste bara köpa arbetsgivarens beslut, rakt av. Arbetsgivaren kan ju faktiskt ha missat saker i min utveckling, de har många att lönesätta. Jag tycker att detta är diskriminering i allra högsta grad, jag har varit fackligt ansluten i exakt 25 år men gick ur när de höjde avgifterna för facket och a-kassan, valde då endast a-kassan, en ren ekonomisk fråga. Jag frågade mig själv "Vilket har jag haft mest nytta av de här 25 åren"? och det var A-kassan eftersom jag varit arbetslös och valde då att stanna där.

Min chef sa " Du får ju ändå ha ett löne samtal.... Man tackar och bockar...

Jag tänker förhandla, vare sig de vill eller inte, och med det menar jag att jag visst tänker ha med mig fakta och argument som styrker vad jag tycker att jag är värd i höjning, sen får de säga vad de vill..
Jag lever och verkar 2008.
Pust, tröttsamt blev det nu, ännu en sak att fightas för....

Inga kommentarer: