söndag 17 februari 2008

Gratis söndag

Har inte tagit itu med siffrorna till fullo idag som jag sa att jag skulle göra, har gjort hälften ungefär. Det ser inte bra ut, jag måste skärpa mig och snåla så jag hamnar på + i budgeten, har en födelsedag i april och en vecka semester i fjällen. Pengarna försvinner snabbt och det är inte direkt på onödig konsumtion utan på saker jag inte kan förhindra eller påverka. Helgen har varit "gratis", bortsett från ordinär förbrukning av mat och nikotintuggummi. Men det var redan inhandlat, jag har inte haft plånboken uppe en enda gång i helgen. Har haft en mysig söndag då det blev oväntat fint väder med värme och lite sol, jag och barn 1 var ute med hästarna och tränade och avslutade kvällen med en mysig film "En ung Jane Austen", en födelsedagspresent till mitt barn. En mysig mor och barn dag och det behövdes, vi stressar så mycket båda och tappar lätt bort de välbehövliga mysiga stunderna. Hade ett trevligt samtal med mellan barnet om kärlek och relationer, oxå det givande för själen. Har hunnit med mycket denna helgen som fått stå tillbaka ett tag, promenerat med hundarna och borstat dem.
Denna dagen var lugnande för min ekonomiska oro, jag blev positivt påmind om att det finns bra dagar då man kan må bra och där inte pengar är så framträdande. Ska jag lyckas med mitt ekonomiska mål måste jag inse att dessa dagar kommer och att det finns vissa dagar som är mer ekonomiskt krävande.
Jag måste skapa distans till min målsättning för att lyckas och inte tröttna. Jag vet att jag tänker sparsamt men det finns tillfällen där utgifterna nonchaleras även för mig. Jag är svag för böcker exempelvis, köper mycket böcker till lågt pris på nätet. Nu är det snart bokrea och man kan förhandsboka på bla Bokus. Jag brukar handla på mig sånt som jag vill ha och hade i år tänkt köpa Marie Jungstedts och eventuellt Åsa Larssons deckare men blev besviken då jag endast fann en av varje författare på rea. Så letade jag efter Schäfers bok som alla lovordar och hittade den på lägsta pris för 140 kr. Direkt tänkte jag beställa, 140 kr är överkomligt men så tänkte jag efter, kanske jag skulle låna den, och se om jag gillar den för att därefter köpa den. Jag kan tänka mig om den är bra att man behöver gå tillbaka ofta för att läsa igen. Ska leta på bibblan, för jag måste läsa den.
Vet ej vad jag mer kan spara in på, nicotugg förstås, har haft ransonering på 10 st i en vecka nu, kanske är dags att dra ner till 9. Låter skafsigt men jag vill sätta ribban så jag kan hålla den, istället för att sätta 6 och misslyckas. Bensinkvoten på 1000 kr är förbrukad och bilen får stå mest fram till lön, har ett tågkort att använda. Lunch tar jag som vanligt med mig så där finns inte något direkt extra att spara. Mina pengar är så gott som slut och nu handlar det om att minimera skadan och låna så lite som möjligt på buffertkontot. Det är 8 dagar kvar till lön och det är bara att börja räkna ner. Det är min tur att storhandla denna veckan så då är jag tvungen att låna från bufferten. En tråkig sak i det andra roliga med att jag fördelat alla vardagskostnader till "egna konton" i budgeten är att det är svårt att veta hur mycket jag har kvar till lön. Jag kan självklart räkna ner "övrigt" "kläder" och "mat" och se vad det blir och räkna det som "kvar" i plånboken men det blir inte riktigt samma sak. Har valt denna redovisning men blir det för plottrigt kanske jag får arrangera om, eller kanske ta ut "övrigt" summan och ha direkt i plånboken för att på så sätt känna den "kvar i lånboken" känslan.
Ja ja, det löser sig, imorgon är en ny dag och ny vecka.

Inga kommentarer: