torsdag 7 februari 2008

Mmmm mysigt

Idag åkte jag hem igen efter 3 dagar på ett kontor i en grannstad, 2 nätter på hotell med underbar frukost men jag har ändå längtat hem. Glad blev jag av att se att min köporder på Net Insight gått igenom på 4.75, köpte 2000 st och nu är det bara att hålla tummarna inför bokslutet som kommer nu i februari. Ännu gladare blev jag av att återse familj och alla djur. Jag blev sugen på en favvo rätt som jag brukar göra på fredagar , pasta med pesto och ett glas rödvin men eftersom jag har semester imorgon känns det som fredag redan ikväll. Stannade till på bolaget och köpte en flaska Beaujolais för 59 kr, mkt prisvärd enligt mig. Recept på hemmagjord pesto kommer nedan, god och prisvärd mat som ändå är lite "festlig", vi har ätit detta många fredagar och barnen älskar det .
Mmmm detta blir det ikväll.....
Ingredienserna i parentes är de billigaste alternativen och de jag själv oftast väljer.


Röd Pesto 4 pers

1 1/2dl olivolja (raps el annan olja)
1 dl valnötter (sötmandel, eller lättrostade solrosfrön)
2 dl riven parmesanost,(vanlig ost men var försiktig med saltet, smaka av)
ca 10 soltorkade tomater
2 pressade vitlöksklyftor
rikligt med svartpeppar, en dutt vitpeppar och lite salt, smaka dig fram.

För Grön pesto byt ut de soltorkade tomaterna mot en kruka Basilika .

Gör så här: Pressa vitlöksklyftorna i en glasskål, salta peppra och rör ihop. Kör soltorkade tomater (eller basilika knippet) i en mixer, häll i nötterna och kör även de och slutligen oljan.
Riv osten och häll alltihop i glasskålen och rör om. Smaka av och krydda eventuellt lite mer. Smaken framträder med fördel om detta får stå en stund innan servering, Häll eventuellt i lite mer olja. Servera med ca ett halvt pkt spagetti, gärna Barilla.
Ät och njut, gillar du rödvin så är det gudomligt till..

Inga kommentarer: