lördag 16 februari 2008

Kapa fasta kostnader

Jag behöver kapa lite fasta kostnader, ska sälja bilen och dela bil och detta ger lite överskott varje månad sen har jag hästarna som kostar "Way to much" men detta har jag planerade åtgärder för oxå, har sen länge en plan på att starta en liten verksamhet med mitt hästintresserade barn, detta ska gå ut på att alltid ha en häst som "rullar", vilket innebär att vi köper in en häst och rider till och förädlar denna och säljer vidare.
Måste öka mina intäkter, och minska mina kostnader. Tanken är att hästkostnaden ska bära sig själv. Denna verksamhet sker i stenhård konkurrens, det är jag medveten om men har funderat fram och tillbaka så länge så jag ska nog ge det en chans. Och i skrivandets stund är jag nöjd om verksamheten bär sig själv och de befintliga hästarna. Det krävs inga stora investeringar utan mest tid egentligen. Jag vill så ofantligt gärna ha en egen verksamhet av nåt slag så det blir nytta med nöje kan man säga. Går det inte så är det snabbt avvecklingsbart eftersom jag inte binder upp mig med hyra eller annat. Utan det gäller att köpa en hyfsad häst som förädlas och omsätts inom ett par månader. Var på ett "event" i Falsterbo i somras där man fick träffa 4 framgångsrika hästföretagare och fick flera bra tips, bland annat ett var att göra fler affärer och tjäna mindre per affär i början, låta det rulla på, "quick in quick out". Jag tror mycket på det och att vara proffessionell och tänka långsiktigt, kunderna ska var nöjda och jag ska kunna möta dem igen. Men som sagt det blir mycket arbete. Vintern är ju en skit tid att hålla på med hästar oxå men vår och sommar är det underbart.

Läste på en av kvällstidningarnas sight "11 saker som skiljer den fattiga från den rika", av Charlie Söderberg från "Lyxfällan". Vissa saker var ju bara skit, som "den fattiga umgås med andra fattiga medan den rika umgås med andra rika" Så konstigt....
Men några bra saker var:
" Fattiga: Använder enkla, snabba lösningar.Rika: Letar efter okonventionella metoder, ibland obekväma. "

Fattiga: Är fullt upptagna med att överleva.Rika: Drömmer, sätter upp höga mål och satsar fullt ut.

Fattiga: Vet inte vad de vill få ut av livet.Rika: Har tydliga mål och tar råd från de som kan hjälpa dem nå målen.

Fattiga: Ser pengar som ett problem.Rika: Ser pengar som något spännande.

Fattiga: Blir nedslagna av misslyckanden.Rika: Är nöjda om de lyckas med hälften.

Fattiga: Försöker lösa sina problem själva och döljer problem.Rika: Öppnar och söker samarbeten med andra.

Fattiga: Vill göra ett enda stort klipp.Rika: Sprider ut risken på flera saker.

Tänkvärda saker, man måste ha fler planer och projekt för att bli rik och för att inte tappa sugen om något misslyckas, eller som Anders Andersson, tidigare "Privata affärer", sa vecka ut och vecka in i morgon soffan på tv4 för många år sen, när han skulle ge aktietips, " Man ska inte lägga alla ägg i samma korg". Tack Anders, det budskapet gick in efter många veckors intensivt tittande i en förhoppning om att lära mig lite om aktier...
Det är det enda tips jag kommer ihåg och jag lägger aldrig de där j-a äggen i samma korg, vill jag lova:)

4 kommentarer:

Admin sa...

Jag vet nästan inget om hästhållning, men spontant undrar jag om det inte är svårt med "quick in quick out" när du har barn? Blir inte de ledsna om hästen de lagt tid på och fäst sig vid försvinner efter så kort tid?

Ekonomisk fighter sa...

Jo visst kan det bli så om de inte är insatta i vad det handlar om från början, detta barn fyller 19 år idag och är medveten om vad intresset kostar och vad som krävs för att utvecklas. Barnet/ungdomen har 2 andra som hon är fäst vid och för att komma vidare behövs pengar, det vet barnet om. Och den hästen som ska köpas/avyttras blir något att utveckla just för att kunna säljas vidare. Vi har haft planen i flera år så jag tror inte att det blir problem. Jag tycker inte om att göra affärer på djur men det är att sätt för barnet att utvecklas genom att rida många hästar och jag har krav på köparen. Har haft 5 hästar inalles och är noga med att det blir rätt ägare på rätt häst. Hade barnet varit yngre så hade detta alternativ inte varit gångbart, det har du rätt i...

Admin sa...

Då förstår jag. Undrar dock varför du bekostar ett myndigt barns hobby? Kan inte h*n jobba extra och själv dra in pengar?

Jag skulle inte komma på tanken att be mina föräldrar sponsra en hobby när jag var över 18, flyttade hemifrån och var självförsörjande när jag var ungefär så gammal. (Men det är klart alla familjer fungerar olika, jag menar inte att det behöver vara fel som ni gör.)

Ekonomisk fighter sa...

Jovistt jag förstår din fråga men h*n går sista året på gymnasiet och arbetar extra men de pengarna räcker inte, men h*n betalar oxå,ungefär hela lönen går till hästarna och detta är uppgjort. I sommar kommer det se annorlunda ut när det förhoppningsvis blir mer jobb. Det är så dyrt med hästar så vill man komma någonstans måste man få bäring i det... och att komma någonstans med sin ridning är största målet sen flera år och jag vill bidra till ett försök iaf. Mellanbarnet har en annan hobby som det inte heller klarar ut själv, hobbyn i sig själv utesluter helgarbete så det går inte dra in extra pengar, ett moment 22...Men inom drygt ett år är båda i arbete förhoppningsvis och då lättar det. Vi har skapat dessa intressen så vi vuxna är medansvariga, jag har kämpat på kostnaderna efter skilsmässan för jag anser att just intressena har hjälpt dem över den svåra tiden...
Billiga hobbyer rekommenderas om du vill ha barn i framtiden, så som fotboll, simning men även dessa kostar idag och kräver lite i form av försäljning av olika slag...