torsdag 28 februari 2008

Äntligen fredag

Gud vad skönt med lite helg igen...Det var ljust när jag körde till jobbet idag och allt känns mycket lättare då. Var och visade upp min krockskadade bil och fick en tid för reparation. 3000 kr i självrisk, men sen är det klart och den ska väck. Då kommer jag att tjäna lite pengar där.
Har kollat lite på fonder men blir inte riktigt klok på vad jag ska välja, och om jag ska välja fonder. Kanske ska jag endast satsa på aktier. Seb har en Garantifond som satsar blandat på aktier och annat som har gått upp nu när börsen har gått ner, kanske den...

Kollade på HM aktien, den förväntas ge hög utdelning, gav 11kr förra året, men den är så satans dyr. Om jag lägger en order 100 a 345 kr så är det 34500 kr vilket är väldigt mycket. Å andra sidan varierade aktien bara igår upp och ner 8 kr. Det är roligare och känns säkrare att köpa billigare naturligtvis men samtidigt så ger det lite mer per aktie. Jag måste fundera mer men känner samtidigt att jag måste placera mina lägenhetspengar och få dem i arbete A.S.A.P.

Var och storhandlade igår, det går åt en del mat nu när vi är 7 i hushållet varav 6 inom en månad är över 18 år. Handlar varje vecka och det ligger runt 1000 kr. Hade iaf inga kalas att handla till denna veckan. Men vi måste snåla in lite, fram till för ett par veckor sedan låg kostnaden på 800 kr ca men då handlade vi på en billig affär som inte har allt, nu har vi valt en lågprisstormarknad som har allt men då blir det oxå mer. Men skåpen är knakfulla nu så kanske det går att ta det lite lugnare ett tag. Ska prova att baka bröd. Finns ett gott lantbröd på mix, 12 kr som ger 2 stora limpor och man behöver bara tillsätta jäst. Kanske nåt sånt kan gå bra...

Vår allas Bodo Schäfer säger att man automatiskt höjer sin standard när man får löneförhöjning och kanske det är det jag gjort sen jag blev sambo och borde ha mer i plånboken. Kraffttag väntar. MEN jag håller hårt på att jag ska unna mig om än så lite, som nya jackan tex. Jag måste tycka att det är roligt att spara och det gör jag om jag ändå får ut lite gott i vardagen, och där ingår att jag känner mig fräsch. Hundår men 0 kr att spendera har jag haft så länge, inte för att spara utan för att överleva. På ett sätt ett sparande för jag tog inga krediter. Ska jag lyckas måste jag tycka att det är roligt, och då prioriterar jag 268 kr på en jacka. Var glad idag när jag kom till jobbet med ny jacka och tröja, och denna glädje bär mig vidare i sparsamhetens djungel ett tag till. Sen får Bodo tycka vad han vil...:)

Inga kommentarer: