lördag 2 februari 2008

Det bästa i livet är ofta nästan gratis...

Filosoferade med en kollega igår om att det var skönt med fredag och vad vi skulle göra osv. Han och hans fru brukar turas om på fredagar att laga mat, 2 eller 3 rätters. Vitsen är att det ska vara genomtänkt och gott, men inte särskilt dyrt, han älskar dessa fredagar. Vi kom överens om att fredagar var bästa dagen på veckan. Jag älskar denna dagen och tycker att det är så skönt att äta något gott, samlas med barnen och min sambo, mysa framför tvn... enkla saker. Sen kom vi vidare fram till att bästa morgonen på veckan var lördagsmorgnar, vi får sova ut lite, dricka kaffe och läsa tidningen länge...

Jag tror att många människor kan njuta av sådana här saker, enkla saker. Vad krävs, lite kaffebönor och en tidning..10:-?? Och det ger ett välbefinnande att bära med sig hela veckan. Jag tror oxå att man kommit ganska långt i livet när man kan uppskatta små saker, och det känns jätteskönt att kunna stanna upp göra det.

Varje morgon i veckorna ringer min klocka 05.40, jag släpar mig upp och kryper i ett par sladdriga joggingbyxor och en gammal stor täckjacka. Med släpande steg går jag ut i stallet, ibland regnar det och blåser, jag tycker synd om mig själv som måste upp och svär över alla som får ligga kvar och gona.
Men så öppnar jag stalldörren , tänder lampan, och ser 2 yrvakna hästar, som klipper med ögonlocken mot den starka lysrörsbelysningen samtidigt som de gnäggar tyst...

Det ger mig samma glädje i magen varje dag, efter det går allting lätt.. Och när jag är bortrest på kurs som jag nu varit har det inte hänt en enda gång att jag tyckt det var skönt att slippa stiga upp i ottan och kunna ligga till halvåtta, tvärtom så saknar jag det dova gnäggandet och klippet med ögonfransarna...... Och denna glädje får jag helt GRATIS!!!! (nåja en sanning med modifikation, de är jävligt dyra i drift de där sömntutorna, men jag får iaf glädjen på köpet:) )

Inga kommentarer: