tisdag 12 februari 2008

Uppåt på börsen...

Idag var det glädjeyra på börsen vilket innebar lite drygt 4.92% uppåt för Ericsson vilket i sin tur innebar mindre än en krona upp :) Men det är klart många bäckar små... fortsätter det så här kan det se bra ut till sommaren. Men det är ordentlig gungning på börsen nu så det kommer att hända mycket innan sommaren tror jag. Har köporder inne som inte gått igenom, 1000 Ericsson A på 12 kronor och RNB på 31 kr. Ericsson tror jag kan ha en chans att gå igenom på den månaden jag har satt men RNB måste jag nog höja upp från 31 kr. Den var ju nere på 25.20 och jag är besviken på att jag inte hade satt 26 kr istället för 25 då. Såg Torsten Jansson på tv igår som är styrelseledamot och har ett stort aktieinnehav och han har haft en intressant resa i sitt yrkesmässiga liv måste jag säga, jag tror på honom och jag tror på RNB. Net insight gick upp några ören idag och kommer med bokslut den 22 februari, det ska bli spännande att följa.
Tycker förövrigt att svängarna på börsen är omöjliga att förstå, det räcker med enskilda personers uttalanden eller förehavanden för att det ska gunga, och det är märkligt med tanke på hur många aktieslag och bolag det finns och hur många kompetenta människor som ligger bakom bolagen. Ericsson kommer med goda nyheter om långvariga samarbeten med länder som har potentiellt bra marknader titt som tätt men kursen står helt stilla till skillnad från för några år sedan då varje positivt uttalande från Telecomjätten resulterade i en ökning,var ligger logiken i det? De slåss i motvind och har svårt att få upp kursen. Och så är det för många börsnoterade företag givetvis. Men historien visar att långsiktigt är aktier en bra investering så har man inte bråttom och inte behöver få loss pengarna snart borde det vara en bra strategi att handla billigt nu och avvakta... Men vet gör man aldrig, anser dock att rena aktieköp känns säkrare än fonder just nu men det visar sig så småningom. Det finns andra investeringsformer oxå och kanske ska man börja titta på de, känns som om jag vill ha betydligt mer tid att sätta mig in i saker och att göra andra investeringar. Det krävs dock mycket tid och hårt arbete och med heltidsjobb och familj är det svårt, skulle vara skönt att vara ledig med lön i ett år och bara ägna sig åt att få pengarna att växa.

Satt och tittade i ett gammalt kollegieblock igår, och hittade en sida jag skrivit när jag var arbetslös och hade riktigt dåligt med pengar, jag bodde i bostadsrätten och var ensam med en hög bostadskostnad. Listan var på saker jag behövde köpa och göra, en sån där mål lista men som just då kanske kändes ganska omöjlig att uppnå. Listan såg ut så här:
Köpa nya glasögon
nya hallmattor
nya mattor vardagsrum
nytt bord vardagsrum
ny kyl,frys,tvättmaskin
nya golv båda sovrummen
nya luckor
byta bil
byta efternamn(kostar 1500)
Jag började bocka av vad jag hade gjort nu under de 1,5 år som jag har haft arbete på heltid och kunde stolt konstatera att det enda som jag inte klarat ut var nytt vardagsrumsbord och byte av bil. (Namnbytet gick igenom förra veckan) Bilen ska bytas inom kort ,har en ombesikting innan jag lägger ut den och bordet blev inte lika aktuellt då jag för några månader sedan blev sambo. Beträffande byte av golv ska jag inte ta åt mig äran mer än ekonomiskt då jag hade turen att träffa en händig man:) men jag blir så glad att jag lyckats genomföra allt detta och att jag varit målinriktad och beslutsam och tagit bra beslut. Jag hade en lista på mer personliga mål oxå och mycket av det är oxå gjort, där var det främsta att få ett arbete och det har jag ju fått, det var liksom proppen till att det andra skulle lossna. När jag ser dessa lappar tänker jag att man kan lyckas med så mycket om man bara vill och har samma mål för ögonen, alltid prövar nya vägar och går framåt. Ja jag är stolt för detta, får man bara möjligheten och redskapen kan man fixa det mesta.
Jag har nu fått ETT redskap för att bli ekonomiskt oberoende, nu gäller det bara att hitta fler och använda de rätt...

Inga kommentarer: