söndag 24 februari 2008

Vardagsekonomi

Jag började gå igenom lön och räkningar igår, tittade även igenom hur jag skött min "vardagsbudget" och det var ingen trevlig läsning. Jag hade övertrasserat matkontot med 1400 kr och "Övrigt" kontot med 1200 kr....
Då skulle ju katastroflarmet kunna gå och jag kunde lägga mig ner i ångest och tycka att jag är värdelös och att jag aldrig kommer att bli ekonomiskt oberoende för att slutligen bestämma mig för att jag struntar i hela saken..... Men icke, jag blev besviken naturligtvis eftersom jag fick 2600 kronor extra denna månaden i traktamente så hade det varit roligare att spara dem eller köpa min garderob till sovrummet.....
Men efter en analys över månaden så kan jag förstå varför det gick som det gick: 2 barn som fyllde år, detta genererade 1 barnkalas för 12 barn, ett fika kalas för min familj, ett fikakalas för äldsta barnets vänner och slutligen ett kalas för min sambos familj i fredags. Eftersom vi är stressade och har svårt att få ihop en tid med alla aktiviteter så valde jag fredagkvällen. Och en fredagkväll vill jag inte bjuda på enbart fika utan det blev varm smörgåstårta,tårta och vin. Jag gjorde allt själv till alla kalas(kan inte fatta de som köper allt färdigt, 200:- för en tårta!!!!) men det kostade på från matkontot.

Jag har oxå köpt presenter till de två födelsedagsbarnen vilket gått på "övrigt" kontot. Det blev även en extra gång att stor handla, jag brukar hamna på 2 ggr i månaden och sambon de andra 2 men nu åkte jag på en extra gång. Så jag förstår min situation och ska inte deppa för det, extra utgifter kommer emellanåt MEN man blir inte miljonär av dem.
Jag stöttade upp det jag övertrasserat med traktamentet, matkontot bestämde jag mig för att nollställa helt, för att kunna få det att fungera och så småningom ligga på + där, för att ha till just såna tillfällen som jag beskrivit ovan. På "Övrigt" kontot stöttade jag upp med endast 700 kr så efter avsättning där på normala 1000 kr måste jag denna månad klara mig på 500 kr.
Tittade igenom kontot och en stor del, 578 kr går till de satans nicotuggen. Så beslut är taget: 1 paket a 289 kr MÅSTE räcka hela månaden , det innebär 195/30 = 6,5 tuggummi per dag. Vilket är svårt men jag måste klara detta. När jag klarat detta måste jag dra ner ytterligare för att kunna sluta helt. Bodo Schäfer skriver "att varje krona är viktig" och det stämmer, man måste vrida ochvända på varje peng, men jag har, tack vare min inställning och försvar hållt dessa tuggummipengar heliga, under alla år, även de svåraste ekonomiska åren. Detta handlar om att ändra mental inställning hos mig. Jag tror inte jag klarar mig utan nikotin... Men det måste jag göra. Ikväll ska jag fortsätta mitt ekonomiska arbete och få fram en sammanställning. Målsättning denna månad är att ligga på + på just matkontot och övrigtkontot, där måste finnas en liten buffert för födelsedagar och storhelger när maten kostar lite extra. Klarar jag detta om än med aldrig så litet överskott så är jag nöjd.

Har även tagit beslutet att sluta med min pensionsförsäkring. Ringde banken för att höra deras för och nackdelar att pensionsförsäkra och det var ett ganska klent utbud av fördelar måste jag säga. Avdragsmässigt för skatten lönar det sig först vid en bruttolön på 27000 kr och dit har jag en bit kvar. Jag ska fortsätta spara de 200 som går dit idag men välja en annan fond. Jag hade 57000 kr ca där i december och idag är den på ca 51000. Bankmannen sa att jag måste vara alert och välja själv vilka fonder jag vill ha i mitt pensionsspar, när jag började spara där var jag 25 år och förstod inte detta utan trodde hela vitsen med pensionsparande var att proffs skulle förvalta dessa på bästa sätt tills jag gick i pension. Nu kan jag lika väl klara allt själv och de drygt 50000 som ligger där kommer att öka på sikt lagom tills min pension, det är min fasta övertygelse. När jag inte sätter av något kan jag verkligen följa den avsatta summan. Bankmannen sa att jag hade haft tur som låg på + överhuvudtaget, många sparare låg på -. Jag har avsatt 38000 k under alla år så man får tacka och bocka för det som blivit:) . Ska leta efter en bra fond bara. OCH så ska jag vara tacksam för det jag åstadkommit i övrigt denna månaden, kontot för barn3 låg på + och bensinen klarade jag precis. Det är svårt i början att följa varje budgeterad summa men jag ger inte upp. Men glädje skulle vara att kunna säga, när det är en vecka kvar till lön, att jag har 1000 kr kvar, som många av er andra skriver. Och i det då får jag räkna övrigtkontot, smink/kläderkontot... ja det kanske bara blir de kontona för matkontot vill jag buffra upp lite och likaså bensinkontot ifall jag ska åka bort någonstans. Med tanke på att den totala avsättningen till Kläder/smink är 500kr och övrigt är 1000 kr en vanlig månad så kan jag väl aldrig ha 1000 kr kvar en vecka innan lön men kanske 500 kronor, DET skulle göra mig glad.

Inga kommentarer: