måndag 25 februari 2008

Skidhyra och balklänning

Ska ju åka till fjällen med mina 3 barn om en månad och var inne på Ski stars hemsida och kollade kostnad för skidhyra och liftkort...voine voine, jag blir ruinerad.... Om vi bara åker 4 dagar av de 5 vi är där så går det till mellan 1000-1500 kr per barn... Funderade över detta och kom på att vi kanske kan låna ihop och ringde en kamrats föräldrar och frågade och , japp de hade ett par skidor att låna ut.... Tänk så lätt det kan gå att spara lite pengar om man bara vågar fråga runt lite, jag är och har alltid varit dålig på det... Pjäxor hade de inga för de resonerade att fötterna växer så fort så det kan man hyra, smart... Nu ska jag jaga igång de stora oxå så de får fråga runt om de kan låna av nån kompis, det vore toppen.

En annan glad nyhet:

Mitt äldsta barn tar studenten i vår och ska ha en klänning och alla tillbehör, oxå en anledning till magvärk, :(
men har hon plågat sig igenom 3 års Natur så ska hon vara glad denna dagen tycker jag. I ett svagt ögonblick lovade jag att betala HELA balen(detta var när jag hade det som sämst ekonomiskt och inte hade sålt min lägenhet..... Hur vågade jag??? Jag måste haft fullt förtroende för vad framtiden hade att erbjuda, hade jag inte sålt lägenheten hade jag fått ta ett sms lån eller börja med ett 071 nr i garderoben)

Balhetsen började redan efter mellandagsrean och vi var och kollade på en klänning. 2650 kr kostade den. Way to much tänkte jag men okey, hennes pappa kanske kan bidra, den ivriga askungen ville beställa klänningen pronto men jag sa nej och ville kolla runt, askungen skitsur. Inom 5 dagar hade ALLA flickor i klassen beställt klänningar och det var bara hon kvar... Jag skulle minsann få se att hon aldrig kom iväg på nån bal eftersom hon inte hunnit få nån klänning, "jag skulle BARA säga nej och vi får se..." :)
Så där gick jag med dåligt samvete för att jag ville kolla runt och inte köpa grisen i säcken. Då kryper det fram av askungen att klänningen kostade 2650 kr men även 350 kr i frakt och extra om de måste ändra något eller sy in/ut. Vad är det? Om jag hittar en klänning som det står ett pris på en prislapp så ska väl det priset gälla?? Jag skiter väl i VAR de har klänningen, tycker att det är liksom deras belymmer. Och det får de väl tänka på när de prissätter.... Då blev jag förbannad och bestämde mig för att bojkotta den ordertyngda klänningsaffären och har sen dess jagat runt. Och askungen har varit hyperstressad. MEN så iaf dryftade jag detta med en av mellanbarnets kamrater , och han sa då by the way att hans mamma sydde... Jag satte kaffet i halsen, hur hade jag missat det, tilläggas kan att jag själv letat runt och frågat alla som har en symaskin om de kan sy en klänning. Tog mod till mig och ringde kvinnan (denna kvinnan är jättesnäll men hon gillar inte mig efter det att jag skilde mig, jag tror hon tycker att jag gjorde det värsta en kvinna kan göra när jag skilde mig, att jag är dum i huvudet och gräslig, så det tog ju emot lite att ringa, hon med make umgås dessutom frekvent med mitt ex..) Men envis som jag är frågade jag vänligt om hon kunde tänka sig att sy en klänning och det kunde hon. Stolt över mitt samtal lade jag nu över balbollen på Cinderella, her self, Nu hade jag ordnat sömmerska och nu fick hon köpa mönster och det tyg hon ville ha(jag betalar). Och då fick man se på snigel... vecka efter vecka har gått utan att hon kommit iväg och köpt tyg... Men så idag hade hon kommit iväg och åkt en bit utanför stan till en tygaffär och fått all världens hjälp av en underbar kvinna som tog sig tid, och köpt både tyg och mönster och pärlor till den enkla priset 420 kr... Gud va skönt, nu ska hon bara ta sig till "sömmerskan" och sen vänta ut underverket till balklänning och det bästa av allt, jag kan bara andas ut och ta det lugnt och slippa alla giftpilar till pikar om att jag inte engagerar mig i balen...

Inga kommentarer: