måndag 4 februari 2008

Onödiga viavi nödvändiga kostnader

Har ni tänkt på att vissa kostnader känns nödvändigare än andra, fast de inte är det. Jag tycker tex att kostnader på bilen känns oerhört tråkiga, bilar ska bara rulla och gå enligt mig, ändå är jag helt beroende av bilen. Men att lägga pengar på nicotugg går bra, eller en flaska vin eller en fika med barnen.... Sen finns det kostnader som bara måste betalas, tex medecin som gör en frisk, men jag tycker inte att jag uppskattar denna kostnads rätta värde, egentligen, jag blir frisk= bra. En fika försvinner på några minuter...

Ingen riktig logik, men iaf igår bakade italienska skorpor och plockade fram min matberedare. Den har jag haft i 20 år, första gången jag använde den gjorde jag en sats bullar och körde i för att mixa, då brann apparaten upp. Upprörd gick jag tillbaka och frågade vad det var för en hushållsapparat som inte ens tålde 1 sats bullsmet. Särskilt inte som läckra bullar visades på kartongen till apparaten.
Jag fick då en ny och gjorde inga mer bullsatser(i den alltså) men har använt den frekvent till annat, i ur och skur i 20 år!!!!! Den kostade då, 1988 , 598 kronor och jag har använt den ca 2ggr i veckan genom alla år, det blir en kostnad på 29.90:- per år 28 öre per gång!!!!!
Vad detta ett bra köp eller vad? Fler såna bra köp önskas. 598 kronor- jmf det med ett resaturangbesök, en tank till bilen, en halv stallhyra med mera med mera.
Detta fick mig att må bra och jag ska plocka fram denna prisvärda apparat såna dagar som idag när jag grämer mig för bilreparationskostnaderna.
Ett annat sånt BRA köp var en dun jacka jag köpte 1994 när jag skulle på kickoff till fjällen, den kostade 299 kr på Coop. Hade inte råd med nåt flashigare. Den använder jag varje dag på vintern, som stalljacka eller övhtaget när jag är ute. Den är så VARM, snygg var det längesen den var men skön och varm, alltid ett säkert kort på hästtävlingar för man fryser aldrig...
Är det nån av er som har några såna här BRA köp, snälla skriv och berätta...

Inga kommentarer: