måndag 10 mars 2008

2.25 kilot

Den vänliga bonden hade plockat ihop 250 kilo korn till mig och lagt i säckar, han ringde idag. Han har lite mer, typ 100 kg om jag vill ha senare. 2.25 skulle han ha, jag räknade ut att jag betalar 5.60 på Lantmännen så jag tjänar in mer än halva priset. Det går åt idag 60 kg men vi ska öka till 90 kg per månad. Thank good att jag kom på att fråga den här bonden. Har annonserat efter någon som säljer korn men alla bönder satsar visst på havre, konstigt när kornet är dyrare kilot. Enda svaret jag fick var av en bonde i Gävle, jodå han kunde leverera fritt till dörren men då handlade det om inköp av ton!!!
Efterfrågan kanske inte är lika stor men det finns många hästar som inte tål havre. Glad är jag för detta iaf, väldigt glad!!!!
Där ser man att trägen lönar sig och att man inte bara behöver buga och bocka och betala vad handlarna kräver, det går ofta att hitta billigare alternativ.
Ett sämte alternativ jag valde en gång var att köpa komineraler istället för hästmineraler. För några år sedan var vi just på Lantmännen och skulle köpa mineraler, jag beklagade mig för dottern över de dyra priserna. En vänlig kvinna stod ett stycke därifrån och efter en stund kom hon fram och informerade om att man kunde köpa Ko mineraler, jag tittade skeptiskt på henne. Skulle mitt fina halvblod käka kreaturstillsatser, vad innebar det, skulle hennes enda mage räcka till???
Jodå det innehöll samma sak och hon köpte alltid det till sina hästar. Jag beslöt mig för att tjäna, tror det var 120 pix på att köpa kreatursmineraler istället för till häst.
-Tillsätt bara B-vitamin, ropade hon efter oss, för det ingår inte. En säck ko mineraler räckte i ca 18 månader, vi hade bara 1 häst då. Och jag köpte och tillsatte B-vitamin, extra mycket vid fällningstider. Tills den dagen komineralerna tog slut och jag skulle köpa nya, då skilde det kanske 100 kr på ko och häst, och då slog det mig att varje flaska B-vitamin kostar en hundring!!! Och under dessa 18 månader hade jag köpt 8-10 flaskor.. VAD VAR VINSTEN???
Så det blev hästmineraler igen, ibland gör man smarta drag-ibland mindre smarta :)

Inga kommentarer: