söndag 9 mars 2008

Tidsoptimistisk trix och fixare

Garderoben är uppsatt, inredningen i och fylld av kläder och strumpor, den blev väldigt fin och vitt blev kanonfint i rummet, som jag hoppats blev det ljusare. Gardinerna är sydda och soffan omklädd och det blev oxå väldigt fint. Jag är så nöjd, det är så kul att få iordning på kläderna och att få det fint omkring sig. Men vägen hit var inte så snabb som jag trodde...
Jag trodde att allt skulle varit klart igårkväll.
Började tömma alla kläder och underkläder och la allt på sängen. -Ska du verkligen lägga allt på sängen, frågade sambon.
- ???
-Jo men vi ska ju sova där sen och då kommer ju allt att åka ner på golvet..
Nehej då svarade jag alert, vi blir klara.
Klockan halvtolv igår kväll, efter melodifestivalen som vi pausade för, så --- åkte allt ner på golvet!
Själva stommarna var uppe iaf. Men sambon kom på nån gång under kvällen att alla gångjärn till dörrarna saknades, eller saknades, vi hade glömt köpa. Jag tog för givet att de följde med dörrarna. Så klockan 10 på söndagsmorgonen hängde han på låset till Ikea.
Jag måste ge sambon en eloge för tålamodet. Han började , efter Ikeabesöket, med att sätta i inredningen, sammanlagt 12 st trådkorgar, vilket ger ett iskruvande av 24 st skenor till dessa. Han satte i korgarna och jag fyllde dem med blixtens hastighet. När jag var klar skulle han då sätta i gångjärnen, och då visade det sig att de skulle sitta just där han satt skenorna till korgarna.... Det gick liksom inte sätta gångjärnen snäppet högre eller snäppet lägre för de skulle passa till ett arrangemang på själva dörren... Han upptäckte detta på spegeldörren. Vi har två likadana garderober med vita dörrar och en med en spegeldörr. Han svor en ramsa om " Murphys lag" - kan det jäklas, så gör det det. .....
Sen drog han ur alla 12 korgar, som var snäppet tyngre nu med kläder i, och flyttade alla 24 skenorna så att gångjärnen kom rätt, skruvade i alla skenorna och satte upp spegeldörren. Perfekt.

Skulle sen sätta upp de andra dörrarna... DÅ SATT DE GÅNGJÄRNEN INTE PÅ SAMMA STÄLLE SOM PÅ SPEGELDÖRRREN UTAN SNÄPPET HÖGRE. Borde man förstått det?????

Så han fick börja om igen. .... Och inte gnällde han nämnvärt.
Men väldigt bra blev det. Efter det racersydde jag gardiner och köksdyna, så det blev klart precis så jag hann ta en dusch innan söndagsfilmen på 4an.
Bortsätt från inköpet av garderober och tyg så har inga pengar rullat i helgen. Men inköpet gräver ett hål naturligtvis. Men det blir bra mycket roligare att klä sig och sköta sina kläder när man slipper knyckla ihop dem och trycka in dem i skåpet.
Rensade upp och slängde lite kläder, gjorde en utrensning när jag nyligen flyttade, ändå blev det en säck till, gränsen går vid icke använt på 3 år. Men lite är inte använt på 10-15 år, sentimental kläder, kallas de :)
Jag upptäckte en sak när jag gick igenom kläderna, att jag har skapat en ganska bra bas garderob, en som passar bra just till jobbet. Att ha en bra bas garderob för jobbet var planen när jag började jobba, så det var kul att se att jag fått ihop det.
Den består av
svarta byxor
brun, svart och beige manchester kjol
2 vita och 2 svarta skjortor
2 svarta kavajer
1 svart väst
Detta är till vintern förstås. Med en bra bas kan man variera med linnen och tshirts i olika färger.
Det skapar ett hyfsat enkelt,billigt och tidsbesparande sätt att klä sig. Och att jag känner mig någorlunda bra klädd varje dag.
Uppdatering: Fick precis reda på av sambon att gångjärnen kostade 400 spänn!!!!!
Vad tänker de på Ikea?? Att det inte behöver ingå gångjärn i deras egna special dörrar för att man kanske hittar på ett alternativ själv? ???
Dåligt, dåligt tycker jag, det är inte att förenkla för kunden. Tänk om man kört 30 mil enkel resa för att handla garderober och kommer hem för att upptäcka att man inte får upp dörrarna....

Inga kommentarer: