lördag 1 mars 2008

Vad är kriteriet för rik?

Överallt pratas det och skrivs om rikedom och ofta sätts även ett = mellan framgånsrik och rik. Rik =berömd, känd = rik, osv osv. Jag funderade idag på hur mycket pengar jag behöver för att jag själv ska tycka att jag är rik. Kom då fram till att sen jag sålde min lägenhet och gjorde en vinst, så har jag känt mig väldigt rik, men logiskt sett så vet jag att jag ju inte är det, eller??
Allt är ju relativt. Men jag skulle kanske sätta måttet på rik om jag skulle äga mellan 3-5 miljoner, då skulle jag vara rik. Och om jag själv skulle säga att jag var JÄTTERIK så skulle det handla om , säg 20 miljoner. 20 miljoner är en väldans massa pengar men att jag sätter ribban där för jätterik är för attt då skulle jag säkra rikedomen för mina barn och barnbarn också. Räntan skulle gå att leva på unt so veiter....
Men så gick tankarna vidare, nu är det ett tag sen jag sålde lägenheten så jag tänker och känner kanske inte nu att jag är rik, även om jag är det jämfört med för ett halvår sedan. Men innan detta, när jag hade det gräsligt knapert så har det hänt ofta att jag känt mig rik ändå. Varje 25e tex, har jag känt mig rik, när jag storhandlar och skåpen är fulla av mat så känner jag mig rik, när jag köpte ny jacka häromdagen så kände jag mig rik.... Rikedom är så väldans mycket. Det är en rikedom att ha vänner att prata med, att ha barn är den största av alla, att vara älskad är en annan.... Man får inte glömma bort det i all strävan att bli rik på pengar... Att vara frisk och att ha friska barn är värt hur mycket som helst, hur mycket skulle en rik person betala för att byta bort en sjukdom på sitt barn?? Förmodligen precis hur mycket som helst. Hur mycket skulle jag själv betala? Allt jag hade. Svaret är enkelt.

Jag började jobba som en gräsligt skoltrött 16 åring, var chef vid 19, slutade som chef vid 24, fick barn vid 24, hade 2 barn vid 25 och började samtidigt läsa in 3 årig ekonomisk linje. Tog examen som civilekonom som 40 åring och frånskild trebarnsmor. Jag har gått en krånglig väg mot rikedom, att skilja sig är inte så ofta ekonomiskt fördelaktigt.

MEN om jag fortsatt jobba på företaget jag började på som 16 åring och inte skaffat barn, läst in allt vid sidan om, köpt en billig etta med låg hyra. Då hade jag varit stormrik idag, om det från början varit mitt mål. Om jag hade avstått allt det andra men det gjorde jag inte och fick så mycket annat. .. Det valet var även det enkelt.
Hur mycket skulle en rik person betala för att slippa ensamhet eller en ensamstående rik person för att få en familj och äkta kärlek?? Sådana saker är tänkvärda tycker jag. Att uppskatta det lilla värdefulla i vardagen. När man en dag ligger där och inte har långt kvar och ska summera sitt liv så är det inte pengar man tänker på förmodligen, att det var ett jäkla börsras januari 2008.... eller att man missade en köporder för att man låg 20 öre för lågt. Det man tänker på är antagligen alla goa och vänliga människor man haft förmånen att få möta, alla goa stunder med de man tycker om....
Detta är värt att komma ihåg. Självklart VILL jag bli ekonomiskt oberoende, annars satt jag inte och skrev det här, vilket är en blogg för mig själv oxå, annars hade jag unnat mig och barnen allt det vi inte fått innan, jag vill bli rik!!!!
Men vägen dit ska inte bara vara hård, karg och snål, då missar ändamålet sin glans tycker jag. Det ska vara roligt och vänligt, varmt och mjukt också...
Visst måste jag välja bort, absolut men det få inte gå över styr eftersom jag ansvarar för andras liv och leverne också. Nu är detta inte något större problem men är ändå tänkvärt för det händer att jag får ekonomisk magknip flera ggr i veckan. Jag vet vilka åtgärder som behövs för att komma vidare och eftersom jag försöker följa mina målsättningar så är jag nöjd. Avstod precis en hämt pizza, faktiskt, sambon åkte iväg för att köpa men jag sa nej, mest för att jag bantar faktiskt, men ändå. Sparade in 50 kr:)
Jag är otroligt sparsam det vet jag men inte lika sparsam som någon annan, jag är sparsam efter mina egna förutsättningar. Det går flera dagar utan att plånboken är uppe men jag har ändå utgifter som går att kapa och det är där jobbet ligger, och tillväxten måste säkras och påverkas för att bli högsta möjliga.
Men man måste vara glad och pigg under tiden, en människa som utstrålar självkänsla och trygghet har större möjlighet att påverka andra relationer som kan kan hjälpa en att generera pengar....

Inga kommentarer: