måndag 3 mars 2008

INKÖP FONDER OCH RNB

Idag gick äntligen min order igenom på RNB, 400 st a 40.60:- , jätteroligt. Börsen gick ner på morgonen och jag vet inte varför just RNB blev så drabbad, men jättekul. Mina Net insight har gåt upp sammanlagt 50 öre totalt vilket är blygsamt men de klarade sig när annat gick ner och inköpspriset var endast 4.75 så förhållande vis är det bra.
Jag har köpt till Östeuropa fonder för 870:- så nu har jag sammanlagt 5000 kr. Är tveksam till om jag ska stoppa där, hade tänkt det men blev lite inspirerad av Schäfers bok att köpa till nu när de står lågt... kanske ska jag satsa på att ha 10000 där, och sen sluta månadsspara. Vill ha ett jämnt belopp så upp och nergång blir lätt att följa.
En bra dag idag, var inne och tittade på Skistars hemsida, har funderat på att köpa deras aktie då man får 15 % rabatt på liftkort och skidhyra på deras anläggningar och vi ska ju åka dit om en månad. Men är lite osäker, utdelningen har varit hyfsad, 4, 50 men den delades ut i december. De kommer med rapport den 19e mars och det ser ljust ut. Men jag funderar på hur aktien går när det inte är säsong..... Utvärderingen av den här säsongen måste väl göras senast i maj, vad händer sen med aktien. De har väl sommarturister oxå men ändå, så mycket kan väl inte hända... Och då kanske man måste ligga på aktien tills nästa år, tål att funderas på. Det räcker inte som argument att jag får rabatt på liftkorten, då kan det bli dyra kort. Men om de ger bra rapport senare i månaden så ser det ljusare ut. Jag måste ta reda på mer. Och 5-6 liftkorts rabatt ger ca 900 kronor, skidorna är dyrare att hyra på deras anläggningar än på närbelägna butiker så där kan jag inte hämta så mycket....

Måste avstå från att klippa mig denna månaden så jag klippte mig själv, jeezez, måste åtminstone köpa en bättre sax en den hushållssax vi har. Klippte endast luggen... men det blev inte vackert. Jag måste stå på sidan och prata med folk så de inte ser mig rakt framifrån och ser min självklippta lugg.
Sonen fick klippa sig idag och jag ringde för att beställa, fick glädjande en tid direkt och frågade by the way vad det skulle kosta..... 340 kronor!!!!!! Herregud vad menas? Jag beställde en enkel klippning jag ville inte köpa verksamheten...
Jag hade räknat med 200-250 kronor.. Så jag tackade nej. Vi (jag) har haft förmånen att klippa mig och barnen billigt hos en irakisk underbart trevlig kvinna i samma kvartert där jag tidigare bodde och betalade 100 för barnen och 150 för mig, slingor 295 med studentrabatt, och den får jag fortfarande, hon måste tro att jag aldrig klarar mina studier.,......
Men pojkarna skriker när de hör hennes namn och vill inte gå dit, säger att hon bara kan en frisyr och jag själv blev felklippt sist jag var där, fick gå och rätta till stora tester som hängde oklippta så då blev det ju dyrt ändå. Så nu skulle han få gå till en annan. Ringde runt och det billigaste jag hittade var 295 kr. Så jag får vänta med min klippning...Har inte råd denna månad, men han får lägga 100 själv, till hans stora protester, han säger att kompisarnas föräldrar betalar tusenlappar för deras frisyrer... Tough luck, säger jag, jag betalar 2/3 det får räcka, dessutom lär han sig vad saker kostar och att hushålla med studiebidraget....
Ikväll kommer Kungamordet på tv, läskig serie med mycket misshandel men det ska bli skönt att se att hon sätter dit den där j......hustrumisshandlaren och att tidningarna får nys om det. Det måste ju bara bli så....Om rättvisan ska segra och det ska den ju. Vill bara passa på att berömma Marie Rickardsson, vilken enastående rollprestation hon gör, hon ÄR en nedtryckt och slagen kvinna. Brynolfsson är oxå bra men han är ju mest tyst och arg, Marie får verkligen spela...

Inga kommentarer: