tisdag 18 mars 2008

Daytrader eller "luta sig tillbakare" ??

Idag lade jag in ytterligare köporder på NCC, pengarna från bankkontot hade kommit över. Det är lite jobbigt när jag har pengarna på annat konto för det blir alltid en fördröjning om man ska köpa och inte varit ute i god tid.
Lade i förrgår, när börsen dippade, en order på 100 st a 151 kronor, den ligger kvar eftersom aktien vände upp till 157.50. Den får ligga kvar någån dag, likadant där om man vill anullera en order och få de pengarna tillgängliga så tar det en dag.
Lade i allafall en ny order på 400 Ncc a 154 kronor..mycket pengar på en gång, men det känns ändå rätt. Målet är att ha 500 st vid utdelningen i april, det ger 10500 kr
och dessa ska jag köpa antingen mer Net insight eller Ericsson för. Har 3000 Ericsson och målet är 5000 st.
Eventuellt blir det en om vänd split 5:1 och då skulle jag ha 1000 st.
Måste erkänna att jag, som många andra, börjar tröttna på Ericsson, jag tror fortfarande på både aktien och företaget men den får ingen rättvis värdering
på börsen, kommer inte till sin rätt....
Kanske kan det hjälpa om det blir färre aktier i omlopp. Sen är det dock slut på aktier i det bolaget på ett tag.
Många ibland oss har mål hur mycket deras samlade förmögenhet ska vara värd, vid olika årtal i framtiden. Det ska man ju ha men det är svårt då börsen är som den är.
Det enda som går att målsätta är ju sitt sparande. En person sa till mig för många år sen att ett bra riktmärke att sälja en aktie är när den ligger 40% +, och det låter väl
ganska bra, sen beror det ju på om man tänker långsiktigt eller ej.
Om denna NCC affär går igenom så blir det min sista "stora" på ett tag, då är de pengarna placerade som ska placeras och efter det blir det mindre belopp om jag inte säljer av något annat. Känns ganska bra, då kan jag koppla av lite för jag har gjort vad jag kunnat, 150 000 till bra ränta på banken, de ska jag inte tulla på, även om det finns bättre sätt för dem att arbeta på, de är min absoluta trygghet. De andra 150000 är placerade till ganska låga inköpsbelopp och jag kan börja vänta på att börsen vänder upp. Sen måste jag lära mig mer och våga mig på annat än kända aktier, men det blir mer att bevaka.
Det ska bli kul att se hur jag handlar i framtiden, om jag blir ivrig och säljer vid 40 + eller om jag tänker mer långsiktigt, det vet jag inte än. Men om mina placerade pengar ska
öka med 40 % tills årsskiftet innebär det att det sammanlagda värdet ska vara 210 000 kronor, en ökning med 60 000 kr, det blir det som styr tror jag, att nå dit.
Sen om börsen fortsätter vara turbulent så kommer det antagligen bli att jag säljer, för att köpa på nytt.
Har en intressant fundering på om man istället för att investera vinst och utdelning i nya aktier skulle investera dessa i något helt annat, kanske en lägenhet så småningom om. För att sprida riskerna. Men allt går ju hand i hand. Vi får se men roligt ska det bli att få första utdelningen, 10500 kronor från NCC enligt planen och 1500 från Ericsson, 12000 kronor.
Ännu roligare blir det när man kan se börskurserna gå upp på de inköpta aktierna även om det dröjer en stund.
Bodo Shcäfer skriver att man INTE ska göra som alla andra... utan investera i annat, men det är ju en enorm risk och dessutom kräver det kunskap i mängder och engagemang, och det är väl här det brister. Jag tycker inte att det är så roligt att läsa årsredovisningar och hitta nya okända bolag, jag har inte heller tiden nu.
Jag vill ha något som engagerar mig från själen, för om det är roligt är hälften av jobbet ändå gjort.
Jag skulle vilja öppna eget, starta upp och driva ett par år. Jag skulle inte lämna mitt jobb utan bara vara tjänstledig ett par månader. Vi har ju många ungdomar i familjen som behöver arbete en period. Detta skulle vara en alternativ investering, en rolig men samtidigt riskfylld och tidskrävande. Det är detta som urskiljer människor som blir framgångsrika och lyckas, att de faktiskt vågar.
Jag funderar vidare...............

Inga kommentarer: