måndag 10 mars 2008

Häst Besparing

Som jag berättat tidigare har jag 2 hästar och dessa äter mig ur huset. Den ena äter 4 kg havre/dag och mängder med hö, havren köper jag för 1.50 så där kommr jag undan hyfsat. Den andra och den äldsta är ett sto som har så svårt att gå upp i vikt, hon stressar så allt rinner av henne och hon är svår att muskla. Hon kan inte äta havre för hon blir ding i skallen så hon får korn istället. 2 kg om dagen a 4.50 kronor på Lantmännen... Detta suger musten ur mig, med alla andra kostnader såsom försäkring för 800 kr per månad, spån 170 kronor och hovslagare 425 per månad. Därtill kommer vetrinär ett par gånger om året, om hon INTE blir sjuk, det är bara rutin besök, skulle hon bli sjuk blir det dyrare men som tur är, peppar peppar är hon frisk och skadefri. Har letat efter billigare kornleverantör så länge men inte hittat. När allt är så dyrt får man försöka dra in där det går, till försäkringar, vetrinärvård, mat spån och hovslagare kommer skatt och försäkring på transporten. Hästar och ridsport är underbart men ekonomiskt bara ett djupt svart hål där pengarna ramlar ner och sen ser man dem aldrig igen.

Så igår så kom jag på en bonde som jag handlade av mycket för några år sen, när jag bodde några mil bort, ringde honom och han hade till min glädje några hundra kilo som jag fick köpa. Skulle tippa priset blir 1-1.50 per kilo. Stoet behöver gå upp i vikt och nu ska jag göra en raid och proppa i mat så hon ökar. Ska antagligen sälja henne i vår. Hon är för dyr i drift och utvecklas inte så som vi hade hoppats, den andra och senaste hästen har bättre framtidsutsikter, och med hänsyn till den detalj som heter pengar måste vi gå vidare och ta rätt beslut. Vi är oerhört fästa vid stoet men hon är för dyr att bara "ha".
Räknade på kul ut en ekonomisk plan om vi skulle behålla henne och avla på, då hon har bra stam. Jag räknade på en tioårsplan, första betäckningen i år, sen en om året. Räknade varje betäckning 30 000 kronor. Inga skor på stoet och extra försäkringar på fölet i magen. Räknade vartannat föl som sto föl och vartannat som hingst, räknade med att stofölen skulle få ett föl vid treårs ålder och säljas som 4 åringar. De skulle då vara inridna och utbildade. Och räknade ett försäljningspris på 100000 kronor, per sto och hingsfölen skulle vi sälja efter separationen från mamman och där räkande jag med 25 000 kr. Om jag började med att få ett stoföl såg kostnaden och intäkterna ut så här, kom ihåg att detta är en snabb "mellan tummen och pekfinger" räkning och att jag inte är någon avelsexpert!!!
Efter 10 år skulle jag ha fått 550 000 i intäkter och ha mitt första sto, 2 st 3åriga ston och 1 åring kvar och jag skulle haft 864000 kronor i utgifter.....
Jag beundrar de som håller på med avel för det är en enorm investering och chansning för att ett fåtal verkligen kan gå med vinst. Visst det är en livsstil och roligt oxå det ska jag inte glömma, men mycket jobb och vilka pengar!!!

Inga kommentarer: