tisdag 18 mars 2008

Snökaos

Oboy, snacka om snökaos igår. När vi åkte hem från cupen i förrgår satt jag och funderade på att vi hade tur som sluppit snö den här vintern, det har varit ovanligt trafikvänligt.
Så vaknade jag upp igår morse och allt var vitt, tung snö hängde på träden och alla bilar hade sommardäck..
Sambon fick krypköra in till stan och släppa av mig. 3 olyckor var inrapporterade på morgon. Snacka om väder som kommer out of the blue.....
Igår satt vi ju och solade.
Men så i stan låg det knappt någon snö så jag tänkte att det var högst lokalt och högst tillfälligt. På eftermiddagen en timme innan jag skulle gå till tåget kom ovädret tillbaka , regnet piskade och det blåste. Satt in i det sista för jag ville verkligen inte gå ut men samtidigt var jag tvungen att hinna med tåget.
Det var en sorglig figur som klev på tåget en kvart senare, mascaran rann, näsan rann och jag var fullständigt genomblöt. Delade kupe med 4 tonårsfräscha gymnasietjejer som tittade lite skeptiskt på monstret bredvid. Hur dessa nyponfräscha kom till tåget undrar jag, en jordisk undergång kanske?
Ute på landet hos mig var regnet förvandlat till tung blötsnö, att ta sig hem med bilen från stationen var en bedrift med sommar däck, jag svor för mig själv.
Klockan var 5 och hästarna vrålhungriga så när jag klev ut bilen sprang de som tokiga, hunger blandat med en skräckblandad förtjusning över snöstorm och blåst. De blir verkligen så skafsiga vid förändringar, beter sig som kalvar på grönbete.
Katten kom springande från någonstans med en min av "stackars mig jag har varit ute HELA dagen", jag fick dåligt samvete och släppte snabbt in henne. För att mötas av två
hundar med ledsna ögon som istället inte hade varit ute på ett tag.
Snabbt bytte jag om, släppte ut hundarna och hämtade hö till hästarna, 5 individer som inom en minut gett mig dåligt samvete för att jag inte varit hemma och för att det är sånt dåligt väder så de var blöta..........
Hundarna var med på galoppen och for igenom snön. Hästarna galopperade runt i sin väntan på mat, och bar sig allmänt förbryllande åt, sparkade och stegrade sig mot varandra.
Ja detta vädret fick igång djuren minsann, och de fick igång mig. Istället för att gnälla över frusna händer och allt jobb som måste göras så blev det istället en mysfaktor. Och så skulle jag ta mitt en timmes stalljobb med mockning i besittning, tänkte det är lika bra annars kommer jag kanske inte ut igen. Då öppnar närmsta grannen dörren, de är pensionärer, och vill bjuda på kaffe och tårta för hon fyllde 76 år... Snälla, goa, rara. Spontant tänkte jag säga nej, hade inte tid men så kom jag på bättre tankar, vad är en timme...
Så icke planerat i mitt detaljstyrda liv, men så gulligt, hon hade stått i fönstret och väntat in mig, så visst blev det kaffe och tårta i stugvärmen. Den hade det så förnöjsamt och hade inte varit ute på hela dagen. Vill oxå bli sån när jag blir gammal, baka tårta och bjuda på kaffe, ha tid och ordning på saker.....
Det blev en riktigt mysig eftermiddag, en att plocka fram när livet känns mindre mysigt.

Inga kommentarer: