måndag 10 mars 2008

Neråt på börsen

Det mesta kröp neråt på börsen idag, tråkigt, Ericsson var nere på 12:- och vände. Mina älskade åtråvärda RNB som gick upp länge går oxå ner sakta men olidligt säkert. Enda positiva är Net Insight som sakta kryper upp med 5 öre om dagen, 1 krona upp totalt.
Jag funderar på nästa inköp och överväger starkt NCC, de gick ner till 155 idag, 165 förra veckan. De har utdelning i april och det är föreslaget 11+10 kr, 21 riksdaler det är inte koskit. Den känns stabil och trygg, har dock inte läst på så mycket som jag behöver
än. Men det känns bra i magen .
Frågan är bara om byggtempot kommer att hålla i sig, förra året byggdes det väldigt mycket men kommer det finnas pengar, kommer man våga satsa på stora komplex när räntorna inte är stabila och Usa kan vifta med trollspöet i vilken riktning som helst. Jag vet inte....
Tar tacksamt emot rådfrån er som har åsikter och kunskap!!!

Köper jag 500 st, så ger det 10500 kronor i utdelning. Sätter jag köpkurs på 155 kr ger det ett snitt på 134 kronor per aktie, och det känns rimligt. Har tittat lite på HM och NCC ett tag, men HM kostar mer än det dubbla, det är samma bransch som RNB.
Teknik, detaljhandeln, Telecom och byggnadsbranschen,det känns som en bra blandning. Det är inte roligt och definitivt mer riskfyllt att köpa dessa dyra aktier men å andra sidan fluktuerar dessa aktier med 10 kronor om dagen ibland. Och det är ju lite annat än 5 öreskolan Net Insight:) Men blandningen, den kan vara bra. Det vet man efteråt. Pengarna det handlar om är ungefär det jag har kvar enligt plan att placera efter försäljningen. Och det måste vara värt att köpa nu när allt nästan är undervärderat. Borde löna sig om man bara inte har bråttom. Men imorgon är det en ny dag på börsen och man blir lite luttrad, redan, att ta allt man läser lite med en nypa salt. Om aktiestinsen i Nässjö , han som blivit mångmiljonär på aktier och är typ runt 88 år, hade låtit sig påverkas av allt som stått om aktier och kursfall genom åren så hade han nog aldrig varit där han är, jag menar inte i Nässjö utan ekonomiskt....
Hans råd är långsiktighet och att det alltid kommer att gå upp och ner.
Finns så mycket att lära. 2002 -2003 hade jag en lärare i Finansiering och kalkylering. En lektion analyserade han ABB, berättade hur han tänkte osv. Företaget var enligt honom klart undervärderat och borde stått betydligt högre. Jag följde hans resonemang och sög in allt han sa. Aktien stod då i 18.70. Jag hade inga pengar och funderade starkt på att låna pengarna och köpa 1000st. Men så visste jag att jag läst att Finansmannen Erik Penser sagt en gång att man aldrig skulle låna för att spekulera i aktier, utan endast köpa för pengar som man faktiskt har. Och detta var ju helt mitt eget resonemang. Abb hade oxå ett stämningsmål på halsen så det var ovisst. I slutet av 2007 var den uppe i över 200kr, det hade gett drygt 180 000 kronor i vinst om jag hade fullföljt. Återigen : Ibland gör man smarta drag och ibland inte. 1984 tog jag en checkkredit på 15000 kronor och åkte till Usa i tre veckor på semester. Jag var ung,dum och naiv och tyvärr var det ingen som stoppade mig, inte ens Götabanken som de hette, de som lånade ut pengarna. Den resan betalade jag 500 kr i månaden på i 3 år!!! Så jämfört med det känns aktier ganska bra att investera i.

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Har också funderat kring NCC men har inte bestämt mig.

Håller med dig om att belåna aktieinköp är vanskligt.

Ekonomisk fighter sa...

per penning:Vad kul, då får vi se hur det går för oss.
Nej man ska inte belåna till aktier men det finns annat som inte heller är lämpligt att låna till, typ resor.
KUL att du är hemma.