lördag 29 mars 2008

Plus ekonomiskt

Börsen vände upp denna veckan, som omväxling. Jag är glad då mina Ncc gått upp med 17. 50 vilket ger ett plus på 7000kr dessutom har mina fonder ökat med blygsamma 200 kronor och min Ips 1000 kronor, now we are talking...

Detta känns ju jättekul. Dessutom hade jag en dålig känsla inför denna lönen den 25e, kändes som att det skulle bli en hopplös månad men det verkar inte alls som om förutsättningarna är så dåliga, tvärtom det ser bra ut.

Jag har ju fortfarande en köporder på 100 st Ncc, vill ha 500 st, den låg inne på 155 kronor. Men med dagens kurs på 172 kronor känns köpet långt borta. Har funderat på hur jag ska göra, ett köp måste gå igenom i dagarna om utdelningen ska falla ut. Men mellan skillnaden på 172 och 155 blir 1700 kr och utdelningen ger 2100 kronor så jag vek ner mig och höjde köpkursen. Så antingen öppnar börsen med dipp, mitt köp går igenom och den sjunker till 155 kr eller så står den fast eller ökar och då gjorde jag rätt. Men min analys säger att jag gör rätt... Själv är bästa dräng och vissa beslut måste man ta, och ta själv. Till syvende och sist drabbar det mig, ingen annan.

En annan positiv sak på den ekonomiska fronten är att jag fick löneförhöjning, inte jättebra men bland det högsta jag har hört getts bland mina kollegor. Vilket var kul efter som jag är oorganiserad, då visade det sig att jag inte hade rätt att förhandla om min lön. Detta gjorde mig upprörd. Jag fick inte heller lämna synpunkter eller ens ha ett samtal utan fick ett mail med min nya lön. Tycker att detta är absurt. Men vägrar gå med i facket, vägrar vika ner mig för den demokrati som kallar sig fackförbund.

Hellre tar jag till andra åtgärder. Nu är jag, i förhållande till summor jag hört nämnas, nöjd med min lön. Låter det vara men min stund kommer... Då tänker jag ta samtalet och striden, men timingen måste vara den rätta.


Ja, positiva ekonomiska händelser, jättekul, och imon åker vi till fjällen, sol, snö och vila :)

Inga kommentarer: