söndag 23 mars 2008

Buffert

Det har snackats mycket om buffert senaste veckan, och DI skriver om detta, 2 månadslöner rekommenderas...Samtidigt som de skriver att var femte familj har 0 kronor i buffert. Att ha 30000 kronor cirka i ren buffert, verkar överdrivet tycker jag, eftersom de ska vara lättillgängliga och sitta på ett sparkonto, med en ofta dålig avkastning.
Min åsikt är att en ren buffert är en summa pengar som man tar till när något oförutsett händer och som man kan låna av en dålig månad, tex om bilen går sönder eller tandläkarräkningen blir dyr. Sen skiljer det förstås om man har hus då kan ju kostnaderna bli högre.
Jag har alltid haft en strävan att ha 10 000 kronor som buffert, då klarar jag det mest akuta. Dessa 10 ooo, har jag långt ifrån alltid haft men det har alltid varit min strävan, och dessa pengar får mig att känna mig trygg och säker, trots sin relativt lilla storlek.
Men jag lägger undan till semester och jag lägger undan om jag ska köpa något större, dessa poster ska inte tas från en ren buffert, anser jag. Så summan skiljer sig inte i stort men jag anser att ren buffert inte behöver vara så stor. Om man tex ska lägga om taket på huset och vill göra det kontant så är det en investering på huset och ska sparas ihop till, inget att ta från bufferten.
Idag äger jag inget boende, vilket faktiskt är skönt, jag har bott i ägt boende i 20 år. Har aldrig råkat ut för någon större utgift men ändå. Idag betalar jag min hyra, thats it. Alla maskiner bara fungerar och gör de inte det så behöver inte jag köpa nya.
Jag kommer att återfå känslan av att vela äga, säkert, men nästa gång jag köper så hoppas jag att jag kan invänta ett bra köpläge och se mig omkring ordentligt.
Så 10 000 kronor i ren buffert, sparande på 1000 kronor per månad till semester och behöver jag köpa något sätter jag undan till det, resten av pengarna anser jag ska kunna arbeta i fonder eller aktier. Visst jag kan inte alltid sälja direkt men jag anser att större köp kan planeras, och tar risken att placera dem. Pengar ska inte stå på ett ett vanligt konto i onödan är min uppfattning, de enda som tjänar på det är bankerna.

Inga kommentarer: