söndag 23 mars 2008

Som i fjällen..fast hemma

Inatt hade vi -16 grader ute, och konstigt nog var det varmt och skönt inne. Jag trodde inte mina ögon när jag tittade på termometern. När det är +2 och blåsigt ute så är hela huset nerkylt och jag går påpälsad i flera lager och raggsockor. Så det får gärna vara så här kallt så länge det inte blåser.
Det är konstigt vad lite ledighet kan göra, jag känner mig som en ny människa och har varit riktigt kreativ idag. Lappat och lagat, mår så bra när jag lagar kläder, och jag fick ett par jeans till att använda hemma, det är väldigt klent med jeansbeståndet, ett par gamla godingar som fick gå i graven när jag fick ett stort hål ändalykten i somras , nu sitter där istället en lapp.
Jag har lagat en god middag till oss alla, 7 personer, varmrökt lax med pressad potatis och en lyx hollandaise, vanlig hollandaise på påse med lite dill, stenbitsrom och lite vispad grädde. Väldigt gott. Jag tvekade vid inköpet av laxen, fast jag älskar varmrökt lax men 99 kronor kilot!!!
De brukar ha på extrapris för 49 kronor. Men det är ju typisk påskmat så de passar väl på att tjäna pluring, handlarna. Vi åt oss iaf mätta och det blev en matlåda.
Vi tog fyrhjulingen och åkte ut i skogen. Man tror inte sina ögon, sol och kristallklar himmel och massor med snö.. Vi hade med ved och gjorde upp eld och grillade korv. ( Ja, det äts mycket dessa dagar)
Jag har alltid älskat friluftsliv men inte haft så stora chanser att leva ut det. I stan blev det inte mycket sånt, stallet var väl det friluftsliv vi hade. Det gjorde mig frustrerad ofta, saker som inte gick att göra i stan. En påsk tex, jag hade alla tre barnen och skulle dela ut påskägg, men vi har traditionen som många andra, påskharen gömmer dem i trädgården och barnen får var sin karta till sitt ägg. Detta kunde jag inte göra i stan, lägenheten blev inte samma sak, så vi gjorde en utflykt med fika till en skog jag inte kände och där improviserade jag lite och gömde äggen. Inte särskilt trovärdigt men barnen uppskattade det och pratar om det ibland.
Min sambo är en riktig skog och natur människa, han älskar jakt och fiske och hittar på bra saker att göra. Det var därför denna skogsutflykt blev av. Lillkillen och en kompis åkte pulka bakom fyrhjulingen och tyckte det var stört mysigt.
Efter det så gjorde jag vanliga stalljobbet och sen bakade jag.. Vilken energi.. Jag som gått på knäna länge , bara att sätta på sig strumpor varje morgon har varit ett projekt. Det känns så skönt att göra saker som man länge velat göra och haft dåligt samvete för att det inte blev gjort.
En sån sak är att plocka enris, det har jag tänkt sen i november. Enris är bra att sätta i lite vatten på de ställen som man inte vill ha råttor, de avskyr det. Och i och med flytten så har vi ställt undan 2 soffor och fåtöljer i lagården och jag vill ju inte att råttorna ska bygga bo, men så idag fick jag till en enrisbukett och jag hoppas på att de inte hittat dit innan dess.
Jag bakade bullar och bröd, 2 stora grekiska limpor på färdigmix, kan verkligen rekommendera detta bröd, gott som tusan med ost på, serveras med fördel till soppa, mixen finns att inhandla för mellan 11-15 kr och ger 2 limpor.
Så nu har vi alla fikat och bullarna på fatet är ett minne blott. Jag har plockat bort påsar som ska frysas ner och medtagas till fjällen...
Nu ska vi spela kort , ytterligare en rolig sak som vi gör alldeles för sällan.
Inga pengar har gått åt idag men det har ändå varit en ljuvlig dag, precis som i fjällen, men hemma..

2 kommentarer:

Per Penning sa...

En helg med familjen ska vårdas ömt - ni verkar ha lyckats bra. :)

Ekonomisk fighter sa...

perpenning: Tack!! Det härliga vädret har ju hjälpt till en hel del. Men det har varit en toppen helg!