tisdag 11 mars 2008

Den första resan...

Jag läser runt bland mina loggkamrater om deras olika resor i livet, per penning har precis kommit hem från fjällen och finanskvinnan och life skriver om barndomens resor, lite kul tema så här på vårkanten. Jag är en medelmåtta beträffande resor, men hade för egen maskin tagit mig både till Los Angeles(15000 kronors resan på checkkredit) och till Toronto före jag var 19, det tycker jag var bra. Har sen varit i Danmark,Tyskland,Italien och Spanien som gift och som skild i Budapest och Pragh, har inte varit iväg själv med barnen dock men det kommer
.
Men min först resa, ever, gjorde jag 1976. Hade innan den inte varit i varken Stockholm eller Göteborg, inte ens i Borås faktiskt, så jag var ju förberedd måste jag säga, på vad som komma skulle.
Min mor som för övrigt heller aldrig hade varit utomlands, ärvde lite pengar av en avlägsen släkting. Hon ville åka utomlands och min syster som var 18 och jag skulle följa med. Resan gick från den tinywiny flygplatsen där vi bodde, med ett skrangligt turkost plan till Mallorca. Hotellet hette Isla de Mallorca. Resan kostade 575 kronor för 2 veckors helpension, det var en restresa.
Det började hur bra som helst: Planet gick klockan 16.00, vi skulle åka hemifrån typ 14.00, klockan 13.00, efter det att vi hade poppat popcorn och lagt i en plastpåse för att käka på planet, så fick min syster för sig att hon skulle klippa min lugg. Den var lite lång och hängde i ögonen.
-Jag vill inte ha för kort, sa jag lite nervöst, jag var bara elva och hade respekt för min syster, men jag hade inte sett några bevis på att hon faktiskt kunde klippa hår.
Det är lugnt sa hon, jag tar bara lite. Hon tar tag i luggen och höll den mellan pekfinger och långfinger, rakt ut från pannan, och klippte av, slant, så när saxen slog igen skillde det en decimeter från det kortaste till det längsta på luggen. Det kortaste var bara lite stubb uppe vid hårfästet. Jag lipade som en idiot och skulle inte åka, skulle aldrig kunna visa mig bland folk mer osv. Efter hysterin satte nån på mig ett hårspänne, tog den långa hårtesten och drog luggen fult åt sidan för att täcka upp det korta, lite Robin Hood frilla.
Vi kom iväg. Jag kommer ihåg att jag var så fruktansvärt irriterad på min mamma på flygresan, hon var glad över att få flyga för första gången och var förväntansfull och jag med min fula frilla och rödgråtna ögon retade ihjäl mig bara hon öppnade munnen.
Hotellet var okey men låg ganska långt från havet, man var tvungen att åka en fullproppad buss dit, så på 14 dagar var vi 2 ggr vid havet tror jag. Men poolen var underbar, en njurformad med knallblått vatten och 15 meter lång. Jag var 11 år och fortfarande i den där åldern ni vet när man kan hänge sig fullständigtåt något för att man tycker att det är så roligt, jag var i poolen hela dagarna och tyckte det var kul. Jag hade en grön bikini.
Jag kunde inte dyka så jag hade gett mig fanken på att när jag kom hem från Mallorca skulle jag dyka som en gudinna. Jag tränade dag ut och dag in, magplask efter magplask. De andra hotellgästerna låg vid poolenkanten och skrattade. En efter en skulle hjälpa mig men misslyckades och gick ifrån. Magen var knallröd av smärta, men jag "dök" igen. Jag hade ett annat nyfångat mål oxå, jag skulle simma hela poolen under vattnet, 15 meter men detta lyckades jag med näst sista dagen.
Det var så mycket som var nytt, jag var inte van och tittade med stora ögon på de andra gästerna, där fanns en skitsnygg tjej som hette Madelen och var 15 år, hon sprang ute hela tiden och flirtade med spanjorerna i baren. En kväll var hon skitfull och däckade vid poolen. Hon var oxå där med sin syster och mamma. Men hennes lillasyster var färgad, mina ögon höll på att trilla ut, hur gick det ihop??? Om de var syskon? Madelen var från Hökarängen. Hade aldrig hört namnet förut, men att komma från Hökarängen, ha en mulatt till syster och röka inför sin mamma, det var coolt, tyckte jag. Det var disco på hotellet varje kväll, jag och min syster dansade, min mamma dansade och jag skämdes. Hon var ju tant, att hon aldrig kunde begränsa sig.Hon saknade helt taktkänsla.
Min syster var arg på mig för att jag bara tjatade om chips och läsk.

Vi for på grillfest, buss från hotellet, sillidill sillidill, silli dilll dill dill..... Sångerna ljöd i bussen a la sällskapsresan. Charmig reseledare med solblont hår och bruna, väderbitna kinder, himmelsblå ögon. Jag tog i, SILL I DILL...
Jag fick smaka vin från en vinkaraff med kraftig pip, trodde jag skulle bli berusad, jag kände efter och kände efter.
Har kort på detta, jag lipar mot kameran med min fula lugg och hårspänne. Mitt fina ljusblonda hår var turkost av allt klour.
Jag skämdes när de andra gästerna pratade med min mamma, hon var urdålig på engelska. Hon dansade med någon länge och gav honom en puss på kinden i all vänskaplighet, som tack för en trevlig kväll, då vi skulle åka med bussen hem.
Jag - skitförbannad, tyckte hon var otrogen.
Veckan därpå föreslog min syster att mamma skulle åka ensam på grillfest, igen. Hon blev glad, inte jag, varför skulle det vara nödvändigt, skulle hon åka och pussas med den där mesen igen?
Min syster skulle passa mig lovade hon. Detta innebar att jag fick följa med när hon gick på date med en vildvuxen dansk, var träffade hon honom?? Kommer inte ihåg. Jag gick 2m bakom dem när de gick längs de små butikerna och restaurangerna och höll i handen. Han försökte prata med mig men jag fattade inte ett ord av vad han sa, han skrattade åt min lugg, och jag tyckte han var dum. De träffades aldrig mer men han ringde henne på jobbet, 10 år senare och sa på bred danska -Höur dou vem det äirrrrrrrrrrr.
Jag skrattade så jag tjöt när jag hörde det. Hade önskat att han kommit live, ha ha...
Maten på hotellet var asäcklig men eftersom den ingick och vi hade det knapert var det inte tal om att äta elsewhere. Jag åt ingenting annat än chips denna resan.
Sista dagen och vi ska åka hem, jag har hög feber och öroninflammation. En buss kommer för att hämta oss, vi är först av de 10 hotell som har gäster som ska plockas upp, jag mår mer och mer illa. Bussen kör slingriga vägar till hotellen. Min syster grälar på mig och tycker jag är sjåpig. På flygplatsen byter vi till en sån fönsterlös buss som ska köra ut oss till planet, fullt med folk, kräket åker upp och ner, bussen stannar och jag far ut som en torped och kräks rakt ut. Resan hem till Sverige är en mardröm. Öronen spränger. Flygvärdinnorna är oroliga, jag är näst intill medvetslös. De andra resenärerna är oroliga, men inte min syster, hon sitter väl och drömmer om dansken. Väl hemma igen tar vi tempen och jag har 41.2 grader.
Herre jösses vilken resa, vilka minnen......

Inga kommentarer: