onsdag 23 april 2008

Att sälja sin bostad

Skatteverkets information var väldigt intressant men det är otroligt krångliga regler för dem som bott i hus länge och gjort renoveringar över tiden, vad får man dra av vid försäljningen och vad får man inte dra av? De flesta som var med var just lite äldre personer som sålt huset och köpt bostadsrätt. De har gjort höga vinster men även lagt ner en del på huset.
Alla jämförelser görs med skicket på bostaden(gäller samma för br) när man flyttade in. Så flyttade man in i ett helt nytt hus så kan man knappt dra av nånting.
Det enda som är avdragsgillt är förbättrande förändringar typ att det saknades torktumlare och man sedan har installerat det. Då är det en förbättring.
Men byter man torktumlare så är inte detta avdragsgillt eftersom man endast återställer ordningen till den som var när man flyttade in....
Det finns olika tabeller också som används för hur länge sakerna ska hålla. Ett parkettgolv förväntas hålla i 45 år exempelvis. Ett plastgolv 20 år, så var det plastgolv från början och man lägger in parkett, vilket är dyrt, så får man dra av mellanskillnaden vad det skulle kosta att reparera plastgolvet och vad parketten kostar.
Alla förbättringar ska även vara gjorda de sista 5 åren, även om de håller längre som exempelvis ett hustak, för att vara avdragsgillt.
Jag klarar mig dock som det verkar med mina avdrag. Jag renoverade hela lägenheten som jag sålde. Men det var inget gjort på
15 år så nästan allt anses förbrukat. Och allt som jag gjorde var ju en förbättring mot när jag flyttade in.
Jag tycker inte att Skatteverkets lyckats göra dessa regler bra, det skapar ångest hos många människor som inte förstår och då mäklarna inte heller kan/förstår blir det ett moment 22 som leder till felaktigheter och/eller att människor avstår avdragen i rädsla över att göra fel. Detta kan inte vara rätt. Snabbt Enkelt och Rätt, är myndigheternas melodi sen ett par år tillbaka. Då ska man skapa förutsättningar att det kan bli just det.
Smörgåsarna de bjöd på var inga gigantiska kycklingmackor som jag hade föreställt mig utan vanliga ostfrallor....
Intressant var det iaf och kunniga personer som pratade, och när det dyker upp en Info om värdepappper ska jag gå på denna också. Har inte sålt i årr men nästa år blir det aktuellt.

Inga kommentarer: