måndag 21 april 2008

För stora aktieposter och för gamla utemöbler

Har gått och klurat i helgen vilka aktier jag ska köpa för utdelningen, det bränner lite i fingrarna efter att få lägga en order. Så bestämde jag mig idag för 500 Ericsson, och 100 Rnb, inget nytt under solen som jag egentligen hade velat men jag tog det beslutet. Då var en Ercisson post på 1000 st. Det räckte inte pengarna till. Tänkte då om till Rnb och 2000 Phonera, men då var minsta posten på Phonera 5000 st och det var lite väl djärvt för mig. Så det blev inget köpt alls. Är tvehågsen med Rnb... New wave group har gjort stora förluster och man vet ju inte. Men det är övht svårt att välja nu. Om bara någon av mina aktieslag kunde gå upp lite så kan jag sälja och välja en lite dyrare aktie. Men de aktier jag funderar över nu, som är rimliga att inhandla, Rnb,Ericsson och Phonera klassas som köpvärda så det känns inte som jag är helt fel ute. Den här kräftgången på börsen är så otroligt tråkig... Men jag avvaktar köp lite grann iaf.
En annan tråkig sak var att jag ju köpte nya dynor till utemöblerna. Själva köpet var inte så tråkigt, det var jag jätteglad för men så passade inte dynorna, Jag visste att det fattades 5 cm per dyna men tänkte att 2,5 cm per sida inte var så farligt och det var det inte på fåtöljerna men på soffan blev det alldeles för stort glapp. Och ska jag nu lägga runt tusenlappen på nya dynor vill jag att det ska bli bra. Vi lämnade tillbaka dem idag och var på sammanlagt 5 ställen och letade dynor men måttet fanns inte. Möblerna är för gamla... Så nu måste vi köpa nya möbler oxå. Visst kan jag sy och trixa men det blir ju inte riktigt bra. Och när man står ut hela långa vintern i mörkret och det äntligen blir lite sol så vill jag kunna sitta och njuta av den. Jag har aldrig haft fräscha utemöbler. Min första grupp fick jag av ett äldre grannpar för 18 år sen, jag blev jätteglad för med nybyggd villa och extremt ansträngd ekonomi, räntan då stod i 12.75 % ,fanns det inga pengar att handla för. Det var en brun trägrupp. Men när jag tacksamt tagit emot den kom de med skitfula orangea dynor, de var fula redan då, och sa att dynorna ville de ha 200 kronor för. Då kunde jag inte med att säga nej och så stod jag där med fula dynor men jag hade ju betalat för dem så jag var ju tvungen att ha dem. Grannarna hade jättefräscha grupper och dynor kommer jag ihåg.
Så efter kanske 5 år, bättrades ekonomin på något och vi köpte en vit plastgrupp och till den ubertunna dynor, 1 cm kanske med nåt brokigt mönster, det vi hade råd med. Sen hängde den med tills vi skilde oss och exet har den än även om den nu antagit en mer grönaktig mögelnyans...
Så i lägenheten hade jag vårt gamla campingbord och fyra stolar. Min nyblivna sambo har den här 15 år gamla, strolekshopplösa bruna trägruppen som jag tänkte fräscha till och måla vit om nu dynjävlarna hade passat. Han har alltså inte heller haft nåt direkt snyggt. Så nu känner jag att vi får ta den här utgiften. Det skulle vara så skönt att ha en snygg grupp med snygga dynor som passar. En grupp som bara står där rätt upp och ner och är fin utan skavanker. Det blir tråkigt med utgiften men roligt att ha den. Sen ska jag vara nöjd ett tag...

Inga kommentarer: