måndag 7 april 2008

Hälsostatus

Tredje dagen på hälsoresan har gått kanon. Vaknade pigg och utvilad fast jag var uppe och såg på filmen på 4an, "Flight plane", vilken förövrigt var jättebra. Hade inte sett den innan, det enda som var riktigt dåligt var slutet, typiskt "the american dream", men Jodie Foster var kanon.
Nyttig frukost och för tredje dagen i rad, kokt blomkål med laxbiffar( dessa är inte att rekommendera, smakar bäver men nu är påsen slut). Till middag en vegetarisk lasagne. Inga kolhydrater förutom de i grönsaker och frukt. Vi tittar på hockey ikväll och jag kände att jag ville mysa till lite och gjorde en gigantisk fruktsallad, toppad med lite solrosfrön ,de andra tog vaniljglass men jag tog grekisk youghurt till , mycket gott. Känner migg pigg och sund och är nöjd med min insats på hälsoplanet.
Det är lite svårt med fika rasten på förmiddagen på jobbet, alla andra käkar ju mackor och med den lighta frukosten jag äter är jag lite hungrig så en frukt räcker inte. Men köpte med mig en tetra pack youghurt och tog med lite malen ingefära, bra för förbränningen, och det hjälpte.
Så dag tre får ett plus i protokollet, skönt.

Skickar med receptet på vegetarisk lasagne.
VEGETARISK LASAGNE.
En halv röd chili
Två vitlöksklyftor
en morot
en stor aubergine
svarta oliver
olja
kapris
passerade tomater, en tetra pack.
Feta ost
eventuellt lite hackad bladpersilja

Fräs hackad chili och vitlök i lite olja, riv moroten och lägg i. Häll över passerade tomater, låt koka upp och därefter småkoka. Salta och peppra. Hacka svarta oliver, 10 -20 st, lägg i såsen
tillsammans med ca 3 matskedar kapris. Häll i persiljan.
Skär Auberginer i tunna skivor och varva dessa i form med såsen. Sås på toppen och smula fetaost över. Låt puttra i ugn på 200 grader i ca en halvtimma.
Denna såsen är även väldigt god till pasta och även billig.
Lycka till !!!

Dagens miljö/ekonomi tips: Köp inte vatten/läsk på flaska, ta en gammal flaska och bär med dig i väskan med vanligt kranvatten så minskar du risken för spontana inköp. Bra för miljön OCH plånboken.

Inga kommentarer: