fredag 18 april 2008

Vad ska man handla?

Fick utdelning från Ericsson idag, 1050 kr efter skatt och har nu sammanlagt 8400 kr att handla för, problemet är att jag inte vet vad och att jag är så sugen på aktivitet i min ekonomi. Som jag skrev igår tycker jag att det varit stiltje en tid. Jag har fyra aktieslag och vill ha 5, vissa är långsiktiga, som Ericsson exempelvis men jag behöver någon eller ett par som snurrar oxå. Detta för att kunna bygga på lite och sen kunna bygga vidare men även för att jag är sådan som person. Jag är på mitt sätt strategisk och långsiktig men vill ha lite handling oxå. Vill framåt och vidare, detta är en egenskap som jag är mycket glad över. Har periodvis förbannat den och många gånger undrat varför jag inte kan vara som många andra i min situation, tillfredställda och nöjda, men jag har aldrig varit sådan. Varken privat, på jobbet eller annat. Idag har jag accepterat att jag är sån och efter en rad tråkiga omständigheter är jag tom väldigt glad för den egenskapen, insett att den räddat mig och gett mig hög kvalite på mitt liv.
Men nu gällde det aktier, hade mina funderingar på att köpa till 50 NCC de står i 131 och var uppe i 174 för ett par veckor sen, så 50 stycken till kan räcka långt om det går bra men en aktiepost var på 100 st så det gick inte.
Får ägna helgen åt att tänka vidare, Rnb är fortfarande aktuella samt Phonera men jag måste hitta alternativ.
Jag läser och följer råd, tips och analytiska sammandrag men finner det svårt att dra slutsatser. Dels ändras det väldigt ofta, ibland dag för dag, sen kan en aktie hyllas på ett ställe för att sågas på ett annat. Hittar inte fram och kan ännu inte sålla bland informationen fullt. Men som alla ni andra så kommer jag att bli bättre på det. 8400 kronor rikare är jag iaf och det ska bli kul att göra sammanställningen denna månad, hoppas börsen ökat lite tills dess.

Inga kommentarer: