lördag 26 april 2008

Världscups besök!!!!

Imorgon ska jag för första gången besöka Scandinavium i Göteborg för att titta på Världscup finalen i hästhoppning!!!! Och det är även första gången som den går i Sverige. Hela världseliten är samlad så det ska bli så roligt. Tyvärr har Malin Baryard avbrutit och jag är i skrivandes stund inte uppdaterad på om någon av de andra svenskarna är kvar i final. Men de andra är alltid trevliga att titta på och i hästhoppning kan allting hända. Förra året var en kvinna vid namn Meredith Beerbaum förhandstippad till vinst efter en fantastisk säsong. Meredith kommer från Usa men är gift i och tävlar för Tyskland. Hon ligger alltid bland de högst rankade och hon var då och kanske är fortfarande bland topp 10 i världen och bland de kvinnliga ryttarna är hon bland de 2 bästa skulle jag tippa. Iallafall, Meredith höll sig kvar som väntat in i finalen och var nolla så i sista rundan, hon hade verkligen vinsten i näven, men så blev det ett missförstånd och i en sväng sprang hästen åt ett håll och Meredith åt ett helt annat... Ramlar man av blir man med automatik utesluten i den rundan... Jag led med henne, nåt så fruktansvärt genant bara att ramla av inför sina konkurrenter , men i en värlscupfinal dessutom där man är rankad som etta.... Så , ja, allting kan hända. Hon och hennes fantastiska häst är otroligt samspelta men just i detta kritiska ögonblick så skar det sig. Man ska även komma ihåg att i i ridsporten tävlar män och kvinnor mot varandra, det är nog ända sporten. Meredith är också en av mycket få som tjänat pengar på sin ridning, mycket pengar också. Hon är en förebild för många ryttartjejer. Så har ni en stund över slå på ettan imorgon klockan 13.00 och titta, många som inte är ett dugg hästintresserade/kunniga tycker att just detta är kul att se på. Det händer mycket, går fort och man ser resultatet direkt.
Biljetterna är köpta och beställda redan i december och nu är det äntligen dags. Det ska bli jättekul och det är jag, sambon och de två övriga tjejerna i familjen som ska åka. Biljetterna är ju klara och kostar inget men bensinen tur och retur. Och bensinen är skyhög nu, jag har en seriös spekulant på min bil som varit till salu i 2 månader. Därför tankar jag inte fullt utan sniktankar för 200 kr per gång och då märker man tydligt hur lite man kan köra för dessa 200 kr. Jag åker tåg eller samåker med sambon mest men vissa turer måste jag ta för yngste sonens skull. Så för att spara in så tar jag med all mat vi kan tänkas behöva imorgon, och fika. Bulgur och kycklingsallad som även jag kan äta tänkte jag. Och massor med frukt och en flaska vatten. Kul att se fram emot något...

Inga kommentarer: