torsdag 10 april 2008

Lyxfällan

är äntligen tillbaka, som jag har längtat. Tycker att detta program är väldigt bra och vill ge en eloge till de människor som ställer upp och medverkar och vill bjuda in resten av befolkningen i deras ekonomiska liv. Idag var det ett ungt par, hon 23 och han 27 och redan två barnsföräldrar. De kom från Husum eller någonstans däromkring och där i området var man inte bortskämda på något sätt tycker jag. Han hade inte fast jobb utan gick på ett 2 veckors schema i taget, det kunde bli jobb eller inte. Och hon var mamma ledig och fick ut 4000 kronor. Deras glädje när han fick fast jobb och hon fick ett extra jobb varje lördag, var genuin. De hade köpt ett hus för 225 000 kronor!! En fis i rymden jämfört med priserna häromkring och i Stockholms trakten. Vilket klipp tänkte jag. Huset var stort och jättefint. De hade investerat i en pelletspanna och bytt fönster, vilket kostar skjortan, och värderingen efter det blev värderingen 275000 kronor!!!.... Tänk om båda haft arbete vilket bra liv de kunde ha....Jag förstod aldrig riktigt hur de kunde halkat efter så för förutom huset, och renovering på ca 250 000 kr hade de inte mycket. Ingen egen bil eller några lyxprylar. Utan vanliga möbler, iofs kanske köpta på kredit, detta i samband med att han inte hade regelbunden inkomst var anledningen tror jag. Ett mysigt och ödmjukt par var de iaf och jag håller tummarna för dem och deras 2 små barn däruppe i Husum. Ska tänka på dem när det känns motigt för mig med pengar, och vara tacksam för att jag har arbete och utbildning. Man behöver en påminnelse ibland över hur bra man har det.

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Oj då, missade.

Tur det går att se på webben. :)

Ekonomisk fighter sa...

perpenning: Tror att reprisen går på söndag.