lördag 5 april 2008

Frisk, sund och lycklig...

Jag är och har nästan alltid varit en person som ständigt bantar, ska spara pengar, sluta röka-senare sluta med nikotintuggummi, ska motionera med mera med mera. Jag är alltså en jävligt jobbig människa att vara egentligen. Jag blir så oerhört trött på mig själv. Så lyckas jag ett tag och så tappar jag greppet. Nu sparar jag ju pengar och det går bra, sen 3 veckor har jag nästan helt slutat dricka kaffe. Från 6 muggar per dag till knappt en halv. Det är jag stolt över. Jag bälgade i mig kopp efter kopp både hemma och på jobbet. Slutade och mådde skit första veckan, snacka om avgiftning ! Men nu mår jag bra igen och kaffe är inte lika viktigt i mitt liv.
Jag har länge velat sluta med nicotuggen och med vin, dricker vin men inte öl och sprit. Eller jag behöver inte sluta helt med vin men under en period så jag kan gå ner i vikt. Så nu har jag bestämt mig, klarar jag kaffet så klarar jag vin, kaffebröd och chips. När jag bodde själv skippade jag fikabröd, chips och godis. Sen ett tag tillbaka äter jag det, i fjällen vräkte jag i mig chips fast jag vet att det är förödande. Handen bara far ut i skålen och så muläter jag. Varför köper jag hem chips oc fika bröd övht? Jag tänker att barnen vill ha, och det är klart att de vill men jag vill ju oxå. Jag är trött på känslan över att vara trött på mig själv, vill vara stolt över att vara jag.

Så idag har ett heligt förbund slutits, det mellan mig och ett sunt leverne. Och jag ska klara detta. 8 veckor utan vin, chips, popcorn,godis och fika bröd. Lite kolhydrater och mycket nyttig levande mat. Min dotter tar snart studenten och jag har en vision om att jag ska stå där på skolgården med ett plakat, smärt figur i en snygg dräkt eller klänning och så ska jag gå till frissan och göra en svinrygg. Att jag varit smärt, haft snygg dräkt och svin rygg har aldrig inträffat på samma gång tidigare men nu är det på tiden. Jag är trött på att inte komma i byxorna längre. Köper aldrig byxor då det är jobbigt att prova. Blir genomsvettig bara av att tänka på det.
Igår tog jag farväl av mitt gamla liv genom att gå på puben, dricka 2 glas vin, beställa en nachoskorg och en korg med friterad potatis och aioli!!!!. Ska man ta avsked, så ska det göras med besked. Jag vräkte inte i mig all potatis och nachos själv, men jag åt.
Så idag, första dagen på mina 8 veckor började jag med 1 cm kaffe. Det är inte sunt men ökar förbränningen. Gick sen ut på en timmes promenad i snabbt tempo. Längtade hem till frukosten och gjorde färskpressad apelsinjuice, blåbärssmoothie(turkisk youghurt och blåbär) och en omelett på 3 ägg och lite fetaost. Så nu mår jag som en prinsessa. Ska försöka ta en timmes promenad per dag, eller 7 timmar per vecka, ska gå idag igen och 2 ggr imorgon så blir det 3 promenader på vardagarna.Som en del kanske märker är det Anna Skippers metod jag följer. Tror inte på alla dieter som finns men ska följa hennes i grova drag. Det är ganska dyr mat och eftersom vi är många i familjen som ska äta plus att flera av oss ska ha matlåda funkar det inte att laga till alla. Jag ska äta egen mat i 8 veckor from nu. Mycket grönt , fisk och frukt.
Ingen alkohol, inget kaffe, inga chips, godis eller fika bröd. Och en kraftig neddragning på tuggumina. Jag ska äta detta paket jag har, ca 3 kartor kvar, sen är det goodbye även till dem.
Nu tycker ni med all rätt att jag tar mig vatten över huvudet, men siktar man till himmelen så når man grantopparna. Och varför ska jag övht delge er detta, mina tråkiga problem? Varför visa mina svagheter? Därför att jag vill bli en fast och beslutsam människa, är det till hälften redan idag men har mina tydliga svagheter.
Det är även lättare att genomföra något som finns på pränt.
Målet är ett friskare liv, 1 kg viktnedgång per vecka och det viktigaste av allt : Jag ska vara stolt över det jobb jag lagt ned och stolt över mig själv.
Pengar kommer jag också att spara på chips, godis och nicotugg.
Så håll i hatten för nu börjar hälsoresan...:)

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Du ger mig dåligt samvete. ;)

Ekonomisk fighter sa...

perpenning: Nähä, häng på vet jag, snart är det dags för beach 2008, och har du aldrig, som jag, undrat flera gånger på stranden varför man inte har GJORT nåt åt saken på hela vintern:)