tisdag 22 april 2008

Att spara

En av de tråkigaste bitarna med att spara och att hålla igen på utgifterna är att inte kunna ge bort presenter och att skämma bort de jag tycker om.
Eftersom min budget är snålt tilltagen så finns helt enkelt inget utrymme. Jag har ju som ensamstående och student inte kunnat göra det tidigare heller så det skulle vara kul att kunna göra det nån gång. Kunna köpa kläder eller annat till barnen som inte heller har så mycket pengar, skulle kännas värdefullt.
Nu kostar de ju ändå, mellanbarnet fyllde 18 förra veckan och fick ett startpaket till körkortet av oss och av sin far. Det kommer kosta mig ca 3000 kronor.
Deras far betalade äldsta barnets hela körkort för att jag inte hade råd men nu är jag med och delar. Körkort är ju naturligtvis angeläget att de får och jag prioriterar att kunna hjälpa till med det. Äldsta dottern tar snart studenten och ALLT som har med studenten att göra kostar pengar, detta delas på henne och oss.
Så pengarna går ändå men just överaskande saker eller kläder skulle vara kul att nån gång kunna köpa.
SÅ, när utdelningen arbetat 2 ggr så ska jag köpa något spontant till barnen tänkte jag. Inget märkvärdigt men något.
Får extra lön denna månaden i form av traktamente och löneförhöjning, dessa kommer att gå till mitt efterlängtade Stockholmsbesök.
2 nätter på hotell och mat för 5 dagar, och dessutom bussresan. Jag ser fram emot detta jättemycket, och hoppas på att det fina vädret håller i sig.
Stockholm i fint väder är suveränt. Det blir inga restaurangbesök utan jag får ordna till det ändå, första dagarna bor jag hos en kompis så då kan vi laga själva.
Sen får vi köpa mat och äta rejäl frukost på hotellet, det går alltid att fixa till på nåt sätt. Men ska man gå ut och äta drar pengarna iväg och resaturangbesök är inte det primära med resan, utan att bara vara, strosa runt på Stockholm gator. Kanske sitta på en uteservering och ta en latte...
Vi ska gå i affärer, alla de som inte finns hemma, typ Topshop och liknande. En sak vill jag köpa och detta är inplanerat, ett par snygga sommarskor, annars finns det
inga pengar till handlande direkt. Känner att man behöver såna här oaser av härligheter för att orka kämpa på med sitt sparande och övriga liv.
Visst är allt lättare nu med solen och ljuset, men ändå. Att spara pengar och att känna mig snål/fattig som jag ibland gör, inte alltid men ibland, är tärande.
Jag har sagt det förut men säger det igen, för att orka med att spara måste det finnas ljusglimtar oxå. För mig är ju denna resan rena strålkastaren och jag kommer att leva på den länge. Men annars kan en ljusglimt vara ett nytt plagg, min blus som jag köpte för 98 kronor förra månaden har gett mig glädje de gånger jag haft den, 6 ca.
Sen finns det naturligtvis saker som är gratis som ger värme, ni vet själva vilka, poängen är att jag tror att för att orka spara och få motivation till det så måste man ibland få göra nåt. Det sparsamma lämnar jag ju inte, det finns hela tiden där, kan jag hitta en billigare variant så gör jag det.
Och man får ibland tänka till på hur duktig man är, en sak är lunchen. Jag tar alltid med mig lunch förutom max en gång i månaden då jag äter ute, och då planerar jag oftast
detta med mina kollegor innan, vart vi ska gå osv. Sen njuter jag av maten och miljön. Men resten av alla arbetsdagar tar jag matlåda.
Och tänk vad pengar man sparar på det, ca 22 arbetsdagar per månad x i snitt 60 kronor för en lunch det blir 1320 kronor i månaden....
Jag arbetar på en stor arbetsplats och väldigt många äter ute varje dag, fler äter ute några gånger i veckan...
Hur läget än är så fixar jag till en låda, ibland är den inte så kul men den är billig....

2 kommentarer:

Life sa...

Åh, dina rader "Att spara pengar och att känna mig snål/fattig som jag ibland gör, inte alltid men ibland, är tärande." Jag känner SÅ igen det. SURT är det ibland ... bra att du sticker iväg lite, det behövs och man uppskattar det ofantligt mycket. Sen står man ut med lite mer tärande =) Ha en fin dag! Här är det VÅR!!!

Ekonomisk fighter sa...

life: Tack för de värmande raderna!! Ha en fin dag du med i solen!