tisdag 15 april 2008

Ericsson tunga väg tillbaka

Sista dagarna har Ericsson kommit med följande nyheter:
"Ericsson tar order värda 9 miljarder"
"Ericsson skär ner 1000 anställda "( ja, de strimlar ju dem inte förstås utan tar bara deras arbete ifrån dem)
"Ericsson nära Kenyansk stororder."
Fantastiska nyheter för vilket bolag som helst men börsen svarar snålt på de släppta godsakerna.
Inalles en ökning på sammanlagt, låt mig se hela 12 öre....
Hade detta varit år 2000 hade de gjort hausse, garanterat.. Men det var andra tider då och allt bolaget gjorde omvänds till guld.
Detta är tråkigt, och ganska ofattbart. Att småspararna har dragit öronen åt sig kan jag förstå men andra, mer kapitalstarka köpare borde se värdet. Trots allt är det många stora, tunga ägare i bolaget så att ALLT som kan göras för att vända skutan kommer att göras, detta är min fasta övertygelse. Det är för mycket som står på spel. Så ihärdigt hejar jag fram denna motvindsaktie och hoppas att allt arbete och alla förändringar de gör ger resultat.
Att skära ner på jobben har alltid lyft en aktie, konstigt nog eftersom bolaget gör sig av med , i de flesta fall, ytterst kompetenta personer som kan bolaget och bidrar till vinsterna. Men så är icke fallet denna gång. Men Ericsson är sen länge en surdeg så detta var väl inte så förvånande, men NCC däremot begriper jag mig inte på, varför backar den?
Den stod i 174 kr för 14 dagar sen, sen sjönk den med samma belopp som utdelningen, detta förstår jag men nu? Den backade 3.50, bara idag och står i endast 136.50. Det skiljer alltså 37.50!!! Och inget har hänt, eller har jag missat något? Samma gäller RNB, den backar sakta men säkert. Varför?
Ja som ni märker analyserar jag ju väldigt subjektivt men jag hinner liksom inte med de andra aktierna som finns:) Ja, ja , jag fortsätter att handla, det är ju ändå det roliga i kråksången att vi kan köpa billigt och lägga på hög.
Nu börjar snart något annat, roligt och efterlängtat "Desperate housewifes" Detta är en av få, eller rättare sagt den enda serie jag följer och den har haft ett långt uppehåll så det är lite premiär ikväll. Alla flickor i familjen, 3 ,följer denna och vi ÄGER tvn mellan 21-22 på tisdagar :)
Igår såg jag en gammal film på 9an, "Kalenderflickorna", har länge tänkt se den. Det var en riktig feelgood film fram tills att de publicerade kalendern. Sen spårade den ut i värsta hollywood fantasin, (den är engelsk). Hur trovärdigt är det att det blir en kioskvältare av en kalender med halvnakna damer i 55-65 årsålderna. Att Hollywood är intresserade och att folk rusar åstad och journalisterna hänger utanför deras fönster?? Det är inget fel med halvnakna damer i den åldern, det menar jag inte men varför förstöra en mysig film? Lite trovärdighet vill vi väl ha ändå?? Nu ska jag sluta gnälla och göra en fruktsallad med youghurt och njuta av andra hysteriska damer, go kväll på er alla!!!

Inga kommentarer: