söndag 27 april 2008

Scandinavium

var fantastiskt...det blev bättre än vad jag kunnat tro. Hög stämning och mycket trevlig ridning att titta på. Vi hade perfekta platser i mitten på långsidan precis där prisutdelningen var.
Som förhandstippat och av mig önskat vann Meredith Michaels Beerbaum och var just då bäst i världen. Eftersom ridning är så totalt och oavkortat avgörande av hästens och ryttarens dagsform, speciellt hästens så skriver jag "just då". Det är små marginaler som avgör och efter många dagars tävlande så var många hästar lite matta. Men Meredith som alltid håller hög standard lyckades hålla ihop sitt resultat under helgen och vann med endast 4 fel sammanlagt. Det var en sån förmån att se henne rida, att se hur genuint glad hon blev och hur mycket hon uppskattade hästens insats. En rolx klocka och en okänd summa pengar fick hon som pris.
Under årets tävlingar världen runt är det ungefär samma elit som figurerar på de bästa poängerna och resultaten men just under själva finalen så kan det dyka upp lite otippade kort som man aldrig hört talas om. Såna som skrapat ihop tillräckligt med poäng för att kvalificera sig och som sen gör riktigt bra rundor i finalen. Därför var det så roligt att just Meredith vann, det var på håret, hade hon haft ett enda nedslag hade vinsten gått till en, för mig, helt okänd amerikan.Efter förra årets snöpliga avslut i finalen var hon så värd att vinna detta evenemang. Och jag är glad över att jag fick uppleva detta.

En annan sak jag är glad att jag fick uppleva, men som inte alls är roligt utan sorgligt var Malin Baryards tillännagivande att hon aldrig mer ska ställa upp i Scandinavium med Flippan, hon sa Scandinavium men jag tror det blir för gott. Stoet är 17 år och de hade inte kvalat till finalen men fick ett wildcard pga tidigare framgångar. En fin runda i torsdags där hon var ensam svensk nolla, men sen ett stopp på fredagen gjorde att detta beslut togs. Hon hade en avskedsceremoni och ett bildspel visades med deras framgångar världen runt. Malin fick stående ovationer av en rörd publik. Nu tycker jag att om det bara handlade om att inte mer vara med i Scandinavium så var det lite väl mycket ståhej, men eftersom hon har HM som stor sponsor och hade fått avbryta tävlingen(mycket reklam på banan var knutet just till detta ekipage, hinder med stor bild på Malin, etc) så handlade det nog mer om att antingen få en highlight på ekipaget ändå, trots uteblivna rundor och resultat. Eller så har beslutet redan tagits att hon inte mer ska tävla henne men de kan inte gå ut med detta då hon även är ett stort dragplåster till Falsterbo i sommar. Får publiken veta redan nu att de inte är med så kommer en del låta bli att åka dit. Malin, Flippan och HM är en giganstisk maskin på dessa evenemang. Malin sa nämligen igår att hon inte skulle sluta tävla henne helt, men inte vara med just på Scandinavium.... Märkligt att bestämma just detta tycker jag, en sån stor häst gör man väl en ordentlig sordi med..... Men detta är mina tankar ingen fakta. Ekipaget har iaf haft 10 fantstiska år och representerat Sverige med den äran och jag hoppas och önskar att Malin får fram en ny världshäst....Malin och Meredith är fantastiska förebilder för alla småflickor som sliter där ute i stallarna...

Inga kommentarer: