tisdag 8 april 2008

Ingen ekonomisk inspiration men en enorm aptit..

Börsen går ner och med den samtliga aktier som jag har. Har tappat lite inspiration beträffande börsen, buden och analyserna är så enormt många och det kommer ta tid innan jag lär mig tolka all information och hittar en röd tråd...
Önskar det fanns mer relevanta investeringsformer, eller det kanske det gör men att jag inte hittar dem. Kanske jag borde skippa att följa kurserna ett tag, koppla av upp och nedgång, fram till mitten på april då utdelningarna förväntas komma. Hitta på andra saker, eller läsa annan information än DI, hitta nya små bolag. Men tiden, det är tiden som är knapp, hinner inte allt jag vill. Men har ändå en drivkraft att komma vidare.
Det är dags att planera semestern och jag har ett drömresemål, inget exotisk ala Mauritzius, även om jag även vill åka dit, utan en bilresa till England. Bila runt och bo på bed and breakfast, gå på byns lokala pub och annat trevligt. Har aldrig varit där men älskar engelska serier , deras landsbygd och natur. När jag pluggade var pausfavoriten på dagen Aidensfield och Hem till gården. Lugnt och harmoniskt, inget blod eller våld...
Så sambon och jag funderar på detta sen en tid. Vi har diskuterat huruvuda några barn ska följa med eller om vi ska åka själva. Eftersom vi har ganska intensivt hemma med många barn och lite egen tid så lutar det åt att vi åker själva när jag är barnledig. Sambon har inte heller varit i England så han vill gärna åka dit också vilket är toppen.
Så långt är vi överens... Men så var det färdsättet... Jag är livrädd för att flyga och väljer helst andra färdsätt när det går, pga min rädsla och ur miljöperspektiv,så går det ju då båt till England vilket jag tycker är urbra. Men sambon vill inte åka båt. Vi behöver bil där och han vill flyga och hyra en bil. Där körde vi fast redan i december och har inte kommit vidare. Så igår bestämde vi att ta det billigaste alternativet, eller mest prisvärda. Och idag kollade vi, för oss och bilen på båt tur och retur skulle det kosta drygt 8000 kronor och med flyget och hyrbil på stället blev det halva det priset..Och då får man en högerstyrd bil vilket kan underlätta i vänstertrafik. Så nu är jag lite depp för detta, hade så gärna velat åka båt, det känns mycket bättre..
Beträffande hälsoresan har denna fjärde dagen varit urjobbig, har varit vrålhungrig hela dagen sen lunch, hade matlåda med vegetarisk lasagne från igår, men det var för lite för att bli mätt på, kan bero på att jag åt 2/3 av formen till middag igår, det svepte jag glupskt i mig.
Gjorde en sallad på massa kycklingfile, lite bulgur och grönsaker och åt säkert en liter:) Sambon bara tittar undrande på de stora lass jag vräker i mig. Han undrar nog hur i hela friden jag ska kunna gå ner i vikt med den tungviktardieten. Men allt jag äter är nyttigt och tillåtet så än har jag inget dåligt samvete. På jobbet åt de bakelse men där sa jag nej. Tänkte att jag väger mig varje vecka och detta blir första gången på lördag. Och har jag gått ner då så är jag på rätt väg.
Tyckte lite synd om mig själv, utan anledning bara allmänt så jag övertalade sambon att gå och lägga sig med mig halvnio och så kollade vi filmen Solstorm själva i sovrummet. Jag gjorde en fruktsallad och mumsade på. Det är bra att göra såna saker en sån här dag...Filmen var enligt mitt tycke knepig men sevärd, med enorm många bra svenska skådespelare. Jag har inte läst boken innan och vet ine om det är bra eller dåligt.
Imorgon är det ny dag och nya bekymmer, det kan man vara säker på...

Dagens miljö/spartips: Ställ bilen och åk kommunalt, gå eller cykla,

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Jag tycker din mathållning låter prima. :)

Ekonomisk fighter sa...

perpenning: Tack för det, det känns så och jag mår bättre. Hur går det för dig? Har du tagit en paus från det sunda och avnjuter röde pölser och gott vin, ha ha.
Skojar bara!