måndag 28 april 2008

Stockholm

Imorgon är det dags att åka till Stockholm, bussen går på eftermiddagen... Kan knappt bärga mig och tycker att jag är så priviligierad som får göra så många roliga saker på kort tid. Ska packa nu och det är så kul att planera vad man ska ha med sig. Jag hoppas givetvis på fint väder men måste gardera mig lite med lite varma kläder också. Kommer inte att skriva så mycket nu fram till söndag men ramlar jag på en internetuppkoppling kan jag inte låta bli att berätta lite om vad som händer. Jag ska även ta ett börsuppehåll.. är det semester så är det. Ericsson har varit stabila men mitt nya sorgebarn är NCC, stod som bekant i 174 kronor för , ja knappt 3 veckor sen och idag 116!!! Och jag förstår det inte... Men nu när de är så billiga kan jag kanske inte låta bli att köpa 100 st till... Har ju nästan 9000 från utdelningen och funderar på att ta 2600 från denna månadens sparande eller bufferten. Jag tror ju även på denna arma aktie. Jag ska fundera medans jag packar.
Friskt vågat hälften vunnnit säger de ju och det är fortfarande pengar som jag inte behöver inom en snar framtid. Och även om de säger att byggandet minskar så är ju Ncc inblandat i nästan varje stort nybygge man ser...
Rnb balanserar på en femtioöring upp eller ner, den har svårt att återhämta sig.
Jag hinner inte med min månadssammanställning innan jag åker utan gör den när jag kommer hem, förutom aktierna som jag ligger plenty back på så har fonderna rört sig lite uppåt och även snigeln IPS har förflyttat sig marginellt åt rätt håll.
Jag har fått andra goda nyheter, en hyressänkning är på gång. Har tidigare betalat 5000 kronor för allt, hyra, telefon, hemförsäkring med mera. Allt som hör till själva boendet och sen betalat min bil och mobil själv. Har nu satt mig in i alla kostnader i mitt nya hem och vi har bestämt att dela rakt av på dessa räkningar varje månad. Detta ger en sänkning och jag ska dessutom byta telefonbolag vilket kommer ge cirka 5oo kronors sänkning ytterligare per månad. Äldsta barnet i familjen, sambons dotter har börjat jobba och ska betala hemma. Så jag räknar med att sänka mina månadskostnader cirka 2000-2500 kronor på detta sätt. Maten drar iväg lite ibland istället men där finns mycket att göra. Jag , och därmed vi, handlar väldigt mycket mat och där kan jag dra ner lite. Sambon säger att innan jag flyttade in så handlade inte han lika mycket på en månad som vi gör varje vecka:) Jag vet att jag handlar mycket mat men jag prioriterar att dels ha fullt kylskåp och skafferi men även bra råvaror och mycket grönsaker och frukt.
Så trots Ncc:s förfall :) så ser min budget och ekonomi ut att lyfta.
Bussresa till Stockholm kostar drygt 800 kronor tur och retur för mig och dottern och det känns ändå okey. Bilen hade inte kostat så mycket mindre när bensinen är så dyr och då skulle jag behöva parkera också. Nu kan jag koppla av med en bok istället, har "Den flygande draken" liggandes och längtar efter att läsa den.
Ja, ha det så bra nu alla så länge, så hörs vi snart igen ...

Inga kommentarer: