lördag 26 april 2008

Ullared nr 2

Ja så kom vi iväg till Köpparadisets mecka... Ett synnerligen smart drag att åka dit lördagen den 26e måste jag säga. Folk, folk överallt... Och kundvagnarna är en halvmeter längre en normalt så att man inte ska tycka att man handlar så mycket. Och dessa halvmetrar knycker en hel del space som hade behövts för att tillexempel - ta sig fram... Hur man än gick så gick man på någon annan eller blev pågången... Detta begränsade min shopping, detta och att sonen tröttnade efter 25 minuter... Varje gång jag är där förundras jag över att så många tar med sig så många barn dit. En vanlig syn är en köpsugen mamma med en utråkad pappa och 3-4 gnälliga barn som inte alls tycker att det är kul. Och när det är fyra-fem personer kring varje vagn är det ju ändå svårare att komma fram. Jag ska inte klaga på andras barn eftersom min son gnällde med han är 10 och han gnällde endast till mig. Många uttråkade barn är yngre och vrålar rakt ut. På skivavdelningen hördes ett sånt gällt skrik så jag var tvungen att gå och titta var det var. Trodde minst att någon drog han i håret eller nöp honom i armen. Har aldrig hört något liknande skrik förut. Kom fram och Mussepigg öronen hörde att det handlade om att denna 2-3 åring ville ha ett tvspel för 600 kronor. Mamman, pappan och de två äldre syskonen såg helt uppgivna ut... Då led jag med dem, vad gör man i botten på detta megavaruhus och det är folk överallt, ungen vrålar som en stucken gris och man inte vill köpa ett tvspel från 12 år för 600 kronor?? Och man kanske har åkt långt och sett fram emot utflykten. I vanliga fall kan man ju slänga in ungen i bilen och köra hem. Men nu hade de ju fler barn att ta hänsyn till.... Jag har givetvis varit i samma situation när mina barn var små men till tröst för er som ännu inga barn har --- man glömmer det tråkiga och jobbiga jättefort och kommer bara ihåg de bra grejorna från när barnen var små.
Jag har aldrig handlat så lite på Ullared, inte ens när jag hade det som sämst ställt. Ovanstående anledningar plus att jag blivit en riktig snåltarm är förklaringen. Nu tänkte jag igenom precis varje sak som dök ner i vagnen. Men lite fyndade jag. Till sonen som ändå behövde påfyllnad köpte jag 2 par joggingbyxor a 40 kr, ett par jeans-99kr ett par jeans som är halvlånga-89 kr, en pyjamas 34 kr, en piketröja till skolavslutningen 49 kr. Om vi hade gått ner på stan och inköpt detsamma som var meningen skulle det kanske kostat ca 1000 kronor. Dessa inköp var jag nöjd med.
Till mig själv köpte jag en snygg bikini för 110 kr och en kofta för 119. Sen var det lite godis och nyttigheter till hushållet så det slutade på 1300 kronor. Men vissa av dessa pengar tas från maten då jag bunkrat upp där och med hygien grejor. Så jag är ganska nöjd med resan ändå, den kostade inget i bensin så jag tjänade in det.
Jag har, efter denna långa och mörka och även ganska händelsefattiga vinter kommit in i ett stim med roliga saker att göra, Ullared idag, Scandinavium imorgon , nästa vecka Stockholm, nästa söndag min inkomstdeklaration.. nej skojar lite bara, den räknar jag inte in där även om det faktiskt ska bli roligt att göra den klar och se om jag får behålla min preliminära återbäring på 6000 kr efter det att jag deklarerat lägenhetsförsäljningen.

Inga kommentarer: