lördag 19 april 2008

Hälsoresan

Idag har jag varit på väg på min hälsoresa i 2 veckor, det har gått förvånansvärt bra måste jag säga. Att jag trots detta får äta riktigt god mat är nog tillsammans med min motivation anledningen. Jag är på det hela nöjd med det jag kan äta men börjar bli lite trött på äggfrukost, omelett på ägg, kokta ägg det går inte variera så mycket. Äter youghurt och bär oxå men det räcker inte. Annars går det bra men jag äter mycket och ofta, eftersom det jag äter passerar fortare genom kroppen. Äter man kolhydrater och protein samtidigt får magen mer att jobba mer och man är mätt längre.
Hursomhelst så är det lördag och vägningsdag idag, nervöst klev jag upp på vågen, -0.3 kg viktnedgång, eller 3 hekto om man vill eller 1 kycklingsfiles vikt om man hellre jämför med det. Inte mycket men jag är ändå nöjd. Förra veckans "dramatiska" viktnedgång :) kan ju inte hålla i sig men nu är det mer normalt. Lite mer motion behövs för att öka på nedgången.
Jag är mest nöjd med att jag helt avstår vinet på helgerna och snacks som chips och popcorn.
Jag är även nöjd med att jag tar besväret, för det är både merarbete och merkostnader med denna diet. Nyttiga råvaror kostar mer. De andra äter ju som vanligt och det går snabbare med makaroner och falukorv än bulgur,massa grönsaker och något till det. Igår till hockeyn tex, då åt de andra stekt bratwurst med bröd och tillbehör och jag grönsaker, crabsticks, persiljesallad och feta ost. Men jag funderade inte ens på bratwursten.
Nu var jag ju ingen storätare av bratwurst innan heller men ändå, nån gång som exempelvis igår har det kunnat slinka ner.
Så en viktnedgång på 2.8 kg på 2 veckor det är bra ändå. 6 veckor kvar att hålla i och jag tror att det går denna gång. Den största bonusen med detta är att jag känner mig starkare och piggare.

Inga kommentarer: