torsdag 24 april 2008

Radisostyrd bil a 5000:-

Ja så var det torsdag och äntligen dags för Lyxfällan..Har gnällt lite över att kontentan av samtliga lösningar på ekonomiska problemen varit att höja upp lånet på bostaden och lösa alla lån... Det blev lite tråkigt i längden. Men idag funkade inte denna lösningen då programdeltagarna inte ägde sin bostad. Ett par runt 30 år som vid första anblicken betedde sig som två förvuxna barn. Killen var värst som köpte inte en radiostyrd bil för 5000 kronor utan 4 !!! Han köpte massa teknisk utrustning på avbetalning men ändå ägde de inget av värde. Tjejen försökte bara att le och betala alla räkningar men hade ingen aning om vad hon egentligen betalade för. De måste verkligen haft foogy brains i dessa beslut. Men bakom dessa slarvputtar döljde sig jättegulliga människor, framförallt verkade de ha en enorm kärlek till varandra. Och de löste sina problem utan att ens få ett banklån. All heder åt dem och jag önskar dem lycka till med sin nya ekonomiska och sunda livsstil. Det konstigaste var att de hade råkat så illa ut, flera ärenden hos kronofogden och mängder av inkassokrav när den sammanlagda skulden var "endast" 92000 kronor. Ingen omöjlig summa att få ordning på med 2 löner. Förvånande är att de inte heller visste vad alla skulder var för något. Jag trodde att kronofogden hade en muntlig kontakt innan de började med utmätning på lönen...Kanske hade de haft det men att de glömde bort att fråga vad skulden var....Vet inte men jag håller tummarna för dem och tackar min lyckliga stjärna för att jag är född med det ekonomiska tänk som jag är. Under de senaste åren har jag kokat soppa på en spik, många gånger. Och hade jag då haft en tendens att köpa först och betala sen så hade jag haft en väldigt risig framtid framför mig. Nu är jag, av naturen, inte sån och har därför rett ut stormen. Min tanke (och tröst när jag aldrig kunde köpa något) många gånger var att rikedom är att vara skuldfri... Och den åsikten håller jag fast vid. Jag är hellre utan prylar och sover gott om natten. Men jag kastar inte ris på någon för jag är mycket medveten om att jag är lyckligt lottad som har kunskapen och insikten om pengar, för det är där det brister för många som är skuldsatta. Därför är det viktigt att skolan sätter upp detta ämne på schemat så våra barn och ungdomar lär sig och att vi anställer fler skuldsanerare och ekonomiska rådgivare i kommunerna.

1 kommentar:

Per Penning sa...

Jag tror inte heller att ungdomarna som skuldsätter sig är annat än vanliga, trevliga människor. De saknar bara kunskapen om problemet med krediter och lån. Som du säger, mer ekonomisk rådgivning - oberoende sådan.