lördag 5 april 2008

Sol i sinnet

Idag har varit en bra dag, efter den förträffliga starten med promix och nyttig frukost, gick allt av bara farten. Jag har varit igång hela dagen. Borstat hästarna ute, de fäller så det bara snöar päls. En sån här dag med solsken, värme och att vara ute med dem får en att förstå varför man håller på. Det behövs en påminnelse efter den dystra och gråa vintern. Även hundarna har fått en genomborstning och nagelklippning.
Mitt sunda liv kommer av att uppnå en slags balans och jämvikt i livet. Ungefär som att få ordning på pengarna och uppnå en trygghet där. Allting hänger ihop och eftersom jag kommit på god väg och utvecklat ett bra tänk rent ekonomiskt vill jag fortsätta med kroppen och hälsan.
En gång för ganska länge sen, efter två graviditeter gick jag ner mycket i vikt. Jag har två starka minnen ifrån det: Det ena är lyckan att kunna komma i gamla jeans, och den andra är att folk plötsligt såg mig och lyssnade på mig. Detta är tragiskt för man ska respektera mig och andra även om vi väger lite för mycket. Men i mångas ögon är man en loser om man drar på sig övervikt. Tror inte det är illa ment utan det bara blivit så.
Jag vill bara säga att jag menar inte gnälla, jag är ingen jättekoloss utan har ca 10 kg övervikt, är mycket medveten om att detta är en loppiss i havet jämfört med de som verkligen lider av fetma. Men problemet och upplevelsen är min egen.
Och eftersom jag vill uppnå lycka och framgång och jobbar och har jobbat mycket med mitt inre, och faktiskt utvecklats enormt under de sista 5 åren, så vill jag nå hela vägen. Och jag vill vara frisk och få ett bra liv förstås, det är drivkrafterna för mig.
Sambon har lovat att inte köpa hem chips, nötter är okey för de får han ha ifred.
Jag ska informera övriga i familjen så de ställer upp på detta, 8 veckor är ju inte resten av livet. Efter 8 veckor räknar med att jag har förändrat mitt tänk och med automatik säger nej till chips, godis och fika bröd. Jag undrar om det kanske finns några läsare som hänger på de här 8 veckorna? Tänk att möta sommaren mindre och fräschare och framförallt piggare.


Hälsoresan Status dag 1: Bra dag, en timmes promenad, nyttig frukost och till middag kokt blomkål mixat med grädde och kryddor samt laxbiffar och pizza sallad. Gott. Man får enligt Skipper äta smör och grädde men inte mjölk ?? Detta förstår jag inte men jag gillar läget. Jag gjorde en enorm insats som lagade potatis gratäng med vitlök och grädde och kassler till de övriga, älskar potatisgratäng:) Utan att ens provsmaka själv .Stort plus denna dag.

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Jag tror att jag ska försöka hänga på ditt sundare jag. :)

Fast jag är rätt bakis idag, tyvärr. Får kanske bli en promenad istället för att jogga..

Ekonomisk fighter sa...

perpenning: Vad glad jag blir att du hänger på!!! Hoppas att du hade kul igår och att baksmällan gått över, såna dagar är ju perfekta att börja ett nytt liv på:).