söndag 13 april 2008

Deklaration av försäljning av bostadsrätt

Fick sent omsider min deklaration och jag ska få tillbaka preliminärt 6500!!! Jag har även sålt en bostadsrätt 2007 och det ska deklareras. Började med det idag och mina beräkningar på en reavinst på 70 000 stämde bra och dessa betalade jag in i februari för att slippa betala ränta. Hade egentligen bara behövt betala 50' i februari och resterande 20' före 5 maj. Under den perioden tar de endast ränta på allt över 20'. Är glad att min beräkning på alla förbättringsavdrag stämde så summan av kardemumman blir ungefär 6500 kronor tillbaka iaf!!


Jag har under 2007 års sista tremånader pendlat till jobbet 5 mil om dagen men detta kan jag inte dra av då man måste passera 8000 kr för att få avdrag på det däröver. Detta är fel tycker jag, de kan dela de 8000 på 12 månader istället för såna som jag som inte bott eller pendlat ett helt år, betalar ju lika mycket per resa även om jag flyttar under året. Likadant alla skolungdomar som pendlar till sommarjobb eller extra jobb har svårt att komma upp i de 8' och förlorar då helt rätten till avdrag, är det rätt??? Nej det tycker jag inte, kostnad och lön har man per tillfälle och kostnader man har för inkomstens förvärv ska man kunna dra av. Men ett årskort på SL i Stockholm ligger väl strax under 8000 kr och då sätter man ribban där så alla stockholmare ska förlora avdraget, antar jag ..suck. Tänk vad de tjänat på att göra vissa avdrag möjliga. Ett avdrag är som balsam för själen på alla oss skattebetalare, vi behöver ett litet godkänt avdrag och skulle generellt ha en mer positiv inställning till att betala skatt om vi fick ett rättvist avdrag. Och glada skattebetalare främjar skattebrott - tror jag. Då kanske någon tycker att vi kan skippa avdragen och sänka skatten, förvisso men jag tror att ett ärligt avdrag ger bättre effekt....Man vänjer sig snabbt vid lägre skatt och vill få undan ännu lite mer...

Inga kommentarer: