fredag 25 april 2008

Ullared och student buffe

Har varit sugen på att åka till Ullared en längre tid har inte varit där sen förra sommaren. Innan jag började arbeta heltid var jag där minst 2 ggr per år. Handlar inga mängder men alla familjens strumpor och underkläder köps där. Ett par barnstrumpor på stan kostar minst 30 kr och där runt en tia. Schampoo, balsam, plastpåsar, bakplåtspapper, diskdukar med mera är betydligt billigare även det. Sen brukar det bli ett par tröjor och kanske ett par jeans, ca 25 modeller för endast 129 kronor.. Efter ett sånt besök blir jag tillfredställd och klarar mig klädmässigt ett tag. Allt är ju inte köpvärt, exempelvis pojkbyxor och pojkkläder övht är ganska dåligt men till flickor finns det mer. Heminredsningsprylar är prisvärda och även saker till häst och hund. Okey nu har jag lobbat hårt för Gekås ett tag, varför?? Jo jag ska nämligen dit imorgon, helt spontant... Sambon måste i jobbet åka till ett ställe i närheten så då passar jag på. Lillsonen behöver ändå lite nytt så istället för att gå ner på stan ska vi kolla där. Ett par vårkläder till mig själv oxå, jeans vet jag inte då jag inte gått ner dit jag vill än.. Kanske gör som många ggr förut och köper ett par för små och bantar mig i dem, men det beteendet har jag försökt gå ifrån sen ett tag eftersom jag strävar efter balans i livet och det beteendet tyder på obalans:) Skojar bara. Har inga mängder pengar att spendera utan tar det jag behöver, vilket är ovanstående och sen ska jag och sonen gå på BurgerKing vilket bara det är en lycka för oss båda eftersom vi inte har det i våran stad. Han får ta vad han vill och jag tar kanske en sallad om de har(:
Imorgon har jag följt dieten i 3 veckor och vill inte bryta det.
Åkte och tittade på dynorna som jag fick nys om i ett reklamblad som skulle ha det ovanliga måttet som jag behövde. Dagen efter reklambladet kom ut fanns endast 2 dynor kvar och de var bara 50 cm istället för de utlovade 55. Fast det står i bladet och på själva dynan... Suck.Undrar hur många som åkt hem med dynor i hela bagaget och till sin sorg upptäcker att de inte passar-trots allt. Jag gör ett sista försök på Ullared. De har inte, mig veterligen haft dynor förut men hoppet är det sista som överger mig. Ibland känner jag mig som figuren i filmen " Life of Brian", den som får armarna borthuggna av fienden, sen benen och sen själva kroppen till slut har han bara munnen kvar, då säger han till fienden -" Jag hugger dig i hälen"....
Ska se om jag hittar den filmen billigt oxå, vill se den med barnen.
Studenten närmar sig och här i familjen har vi 2 som tar samma dag. Jag tänkte bjuda på en buffe eftersom många gäster har rest långt. Men jag betalar inte de ,mellan 100-200 kronor per person som det kostar. Så jag var inne på nätet och kollade på ett ställe där jag vet att deras buffeer är väldigt uppskattade, och såg vad de hade kombinerat ihop för rätter. Så nu ska jag plagiera det rakt av och börja provlaga och leta recept så det blir bra. Jag tänker Västerbotten paj, paj med fetaost,oliver och soltorkade tomater, pastasallad, sallad, små frallor med soltorkade tomater och en olivröra, typ pesto till, kycklingspett och lasagne. Och lite ostar.
Efter det hembakad tårta. Vad tror ni om det? Låter det bra? Låter det gott?
På mig själv rinner snålvattnet efter 3 veckors diet :) Är det mat som passar de flesta tror ni? Äldsta personerna är 83 år och yngsta 10 år. Och vi blir sammanlagt 40-50 personer. Problemet är med varm mat att det måste värmas på och jag har bara en ugn men man kan ju laga till det innan. Det kommer bli ett styr hur jag än gör, endast kall mat är ju enklare men kanske lite tråkigt. Likadant hur jag ska servera maten... funderar på att låna eller köpa lite större snygga formar, typ storleken av en ungsplåt för de är ju inte så roliga att ställa fram. Utemöbler får vi låna ihop och om utifall det blir regn så ska vi ha ett hembyggt skydd av pressenningar för inne får vi inte plats. Kollade på ett Rent a tent men de skulle ha 3000 kronor för det... Värt?? Ja om man har gardenparty ofta men vi tillhör inte den kategorin som har det så på landet får ett hembyggt duga... Måste dock hitta dynor, eller helt nya utemöbler tills dess för man kan inte sätta gäster direkt på träet...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm... Maten låter ljuvlig i mina öron. Själv brukar jag vid såna tillfällen göra smörgåstårta i massor - enkelt att servera och brukar vara omtyckt av alla.

Ekonomisk fighter sa...

Anonym: Ja, tankarna har gått åt det hållet för mig också....Det är fortfarande ett alternativ, men det skulle vara kul att få till en trevlig buffe som även barnen kan äta...